* Rukun sembahyang ada tiga belas,
* Yang pertama niat, tempatnya didalam hati. Tidak sah sembahyang dengan hanya dituturkan lafas niat pada lidah sedangkan tidak terlintas dihati.
* Niat ialah kasad sesuatu berserta dengan perbuatan.
* Niat sembahyang ialah perasaan yang ada di dalam hati, hendak melakukan sembahyang.
* Sunat lafaskan niat, supaya menolong lidah akan hati.
* Niat bagi sembahyang fardu iaitu wajib tiga perkara:
1. Kasad iaitu manyahaja atau perasaan hendak sembahyang (aku sembahyang).
2. Menyatakan fardu.
3. Menentukan waktu seperti zohor, asar, magrib, isyak, atau subuh.
Maka hendaklah seorang yang hendak sembahyang zuhur, mendatangkan di dalam hatinya, perasaan hendak sembahyang fardu zohor, seperti dilintaskan didalam hatinya “aku hendak sembahyang fardu zuhur” atau “sahaja aku sembahyang fardu zohor”.
* Yang dikatakan niat sembahyang ialah kemahuan hendak mengerjakan sembahyang, disertakan dengan kemahuan mengerjakan fardu dan menentukan waktunya.
* Tidak dinamakan niat apabila seorang itu ada terlintas di dalam hatinya hendak buat sesustu, tetapi tidak disertakan dengan perbuatan bahkan ini dinamakan azam atau cita-cita.
* Berkata Imam Nawawi harus menghadirkan niat sebelum sedikit daripada takbir, ini dimaafkan bagi mereka yang sukar hendak menghadirkan niat didalam hati pada ketika takbir.
Lafas niat sembahyang fardu yang sempurna.
1. أصلى فرض الظهر أربع ركعات أداء لله تعالى
Sahaja aku sembahyang fardu zuhur empat rakat tunai kerana Allah تعالى
2. أصلى فرض العصر أربع ركعات أداء لله تعالى
Sahaja aku sembahyang fardu asar empat rakat tunai kerana Allah تعالى
3. أصلى فرض المغرب ثلاث ركعات أداء لله تعالى
Sahaja aku sembahyang fardu magrib tiga rakat tunai kerana Allah تعالى
4. أصلى فرض العشاء أربع ركعات أداء لله تعالى
Sahaja aku sembahyang fardu isyak empat rakat tunai kerana Allah تعالى
5. أصلى فرض الصبح ركعتين أداء لله تعالى
Sahaja aku sembahyang fardu subuh dua rakat tunai kerana Allah تعالى
6. أصلى فرض الجمعة ركعتين مأموما لله تعالى
Sahaja aku sembahyang fardu jumat dua rakat mengikut imam kerana Allah تعالى
* Hanya wajib dinyatakan dalam niat “sahaja aku sembahyang fardu ________ sebutkan pada garisan waktunya, zuhur, asar atau lainnya. Yang lainnya sunat sahaja.
Jadual Lengkap Program Ziarah dan Dakwah Habib Umar di Malaysia : http://wp.me/piAx4-135
PENGGUNAAN NAMA ALLAH: ANTARA CELARU DAN KELIRU http://wp.me/piAx4-13v
Isu Kalimah Allah – Dr. Siddiq Fadzil : http://wp.me/piAx4-13p
By: shafifah on 8 Januari 2010
at 11:29 am
salam
ustaz saya ada dua soalan…
sekiranya seorang itu membaca suatu bacaan yang rukun dengan perumpamaan suaranya seperti orang yang berbisik, adakah sah bacaannya itu?
saya ada byk dengar org *alim baca quran sangat laju… apa hukum baca quran tanpa tajwid ustaz? boleh tolong syarahkan, dan kenapa tajwid dalam solat tak wajib pula?(apa yang saya tahu la ni) huhu
sekian
trimas
By: السلانجوري on 8 Januari 2010
at 10:13 pm
Rukun qauli atau bacaan yang termasuk dalam rukun, maka
1)wajib bagi seseorang itu membacanya atau melafazkannya sekurang-kurang didengar oleh dirinya sendiri.
2) Juga wajib bagi dia membaca dengan tajwid dan menjaga sebutan makhraj (keluar huruf), agar jangan sampai ia boleh mengubah makna ayat.
By: Editor on 12 Januari 2010
at 10:40 pm
maaf.. tapi saya rasa ‘editor’ tidak menjawab persoalan saya.
harap dapat bantu saya dgn jawapan lebih detail..
trimas,
wassalam,
By: السلانجوري on 13 Januari 2010
at 5:24 pm
Jika anda halusi benar-benar jawaban saya, maka persoalan anda terhadap bacaan dalam solat sudah terjawab. Sekian.
By: Editor on 15 Januari 2010
at 11:01 pm
1Penggunaan kalimah Allah Yayasan Sofa
2Antara Nama dan Hakikat
3HUJAH MENOLAK PENGGUNAAN KALIMAH
4Antara Celaru Dan Keliru
5Isu Kalimah Allah – Dr. Siddiq Fadzil
6Keputusan Majlis Fatwa : Penggunaan Kalimah Allah
7Kufur Jika Sokong Guna Kalimah Allah – Haron Din
8PENYELEWENGAN TAUHID DAN KALIMAH ALLAH
9Penghakiman hakis keistimewaan Islam
10PENGGUNAAN NAMA ALLAH OLEH AGAMA-AGAMA LAIN
By: shafifah on 11 Januari 2010
at 12:06 pm
salam..
saya ada soalan..
-apakah hukum sekiranya saya sembahyang tunai lebih drpd sekali?
sperti: selepas saya solat zohor, saya solat lg zohor..
saya ada mendengar orang kata haram solat waktu yang sama melainkan untuk solat i’aadah sahaja. adakah benar kata ini?
-apakah pula yang dikatakan solat i’aadah?
By: ahmed on 13 Januari 2010
at 7:21 am
salam..
saya ada soalan
– apa hukum saya solat tunai 2 kali dalam satu waktu? umpama saya solat zohor, kemudian saya solat lg zohor tunai..
saya ada dgr orang kata haram melainkan klu kita solat i’aadah
adakah betul kata orang ini?
-apakah itu pula solat i’aadah?
sekian,
trimas
By: muhamad on 13 Januari 2010
at 5:22 pm
Solat iadah itu adalah solat mengulang tapi ada syaratnya. Bukan boleh sebarang kita mengulangi solat fardhu kita. Kecuali solat tadi diyakini batal atau tidak sah, maka bolehlah mengulang. Tetapi jika yakini solat itu sah, maka hanya boleh mengulang kembali dengan ilmunya seperti berikut:
Dibenarkan untuk anda mengulangi solat fardhu anda dalam keadaan berikut:
1. Sebaik anda selesai solat sendirian, kemudian datang seorang mengajak anda menemaninya melakukan solat jemaah.
2. Sebaik anda selesai solat sendirian, kemudian datang beberapa orang melakukan solat jemaah.
3. Sebaik anda selesai solat berjemaah, kemudian datang seorang mengajak anda menemaninya melakukan solat jemaah.
(Kaedah)
– Sekiranya anda sudah selesai sempurnakan solat fardhu dengan yakin, secara sendirian atau secara jemaah, kemudian hendak mengulangi solat maka solat kedua anda itu hendaklah dilakukan secara jemaah dan mestilah anda kekal dalam jemaah itu daripada awal takbiratulihram hingga salam.
– Niat untuk solat kedua anda itu tidak berubah iaitu mestilah sama dengan niat solat pertama. Jika solat pertama anda solat sendirian, maka solat ulangan anda ini diniatkan berjemaah.
rujukan (http://fekah.blogspot.com)
By: Editor on 15 Januari 2010
at 11:10 pm
Salam.
1) Sy ingin bertanya adakah bacaan doa iftitah wajib di dalam sembahyang fardhu mahupun solat sunat?
2) Bagaimana pula dengan bacaan surah di dalam sembahyang fardhu?
3) Adakah bacaan ketika mengqada’ solat sama seperti biasa?
By: faith on 4 Mac 2010
at 3:13 am
1. Doa iftitah hanya sunat haiah tidak wajib.
2. Membaca surah didalam dembhyang fardu adalah sunat.
3. Bacaan dalam sembahyang sama sahaja sama ada sembahyang itu tunai, qada atau sunat. والله اعلم
By: almalakawi on 4 Mac 2010
at 8:27 am
ustz jika ibu panggil kita ketika kita sembahyang adakah kita perlu menghentikan solat/
By: sofiah on 20 Mac 2010
at 9:33 pm
Harus menghentikan solat sunat, sekiranya kita tahu ibu tida marah dan wajib menghentikannya sekiranya kita tahu dia akan marah. Adapun solat fardu, Haram menghentikannya.
By: almalakawi on 22 Mac 2010
at 10:29 am
assalamualaikum ustaz…iktidal rukun pendek kn?kalau kita solat sunat tasbih macam mana plak ustaz?batal x solat sebab panjang baca tasbih tu…
By: mohd on 24 April 2010
at 2:15 pm
Tidak batal memanjangkan rukun pendek dengan sebab melakukan suatu yang dituntut dikerjakan padanya, seperti pada i’tidal dituntut baca kunut maka tidak batal baca kunut apabila panjang dan melebihi masa yang ditetapkan bagi rukun itu.
By: almalakawi on 25 April 2010
at 10:16 am
salam ustaz…Nak tanya ustaz..bagaimanakah seorang wanita yang kedatangan haid nak
dapatkan pahala solat, sedangkan wanita itu tidak boleh solat??
By: sharifah on 28 Jun 2010
at 12:13 pm
buka kitab munyatul musalli muka surat 4 inshallah diketahuikan caranya.
By: mashadi masyuti on 30 Jun 2010
at 10:53 pm
ust.saya ni ada masalah dalam niat sembahyang.saya termasuk dalam orang yg was-was.bila angkat takbir aja,mesti rasa mcm niat tak masuk.jadi saya terpaksa buat berulang-ulang kali.kadang2 malu juga dgn org lain.apakah cara termudah utk saya ust?TQ
By: Abg Gagah on 29 Ogos 2010
at 6:31 am
ulama megharuskan bagi orang yang was-was mendahulukan niat sebelum sedikit takbirratulihram.
Yang sebaiknya saudara datang lafas niat dalam bahasa melayu sebelum takbir kemudian takbir dan datangkan niat seperti lafas tadi.
By: almalakawi on 29 Ogos 2010
at 7:06 pm
Terima kasih atas kesudian ust menjawab soalan saya. Cuma saya kurang jelas sikit. Adakah maksud ust saya niat dulu,cth nak solat subuh,saya niat sahaja aku solatfardu subuh..baru angkat takbir Allah Hu akbar?? TQ ust
By: Abg Gagah on 2 September 2010
at 12:41 am
Betul. dan cuba datangkan niat itu sekali lagi didalam takbir-ratulihram jika boleh jika tidak tidak mengapa.
By: almalakawi on 3 September 2010
at 7:53 am
Askm Ustdz.Saya menghadapi masalah setiapkali mendirikan solat fardu. 1.Saya susah menghadirkan niat(waswas) 2.Susah nak baca ayat sirotollazi….
sedangkan saya boleh baca dgn lancar diluar solat. Tolong saya ustadz.
By: halim on 1 September 2010
at 12:23 am
Seblum takbir-ratulihram baca 3 qul, kemudian tumpukan pemikiran anda kepada sembahyang yang anda hendak lakukan, jangan layan mainan syaitan, dan ingat di dalam diri kita bahawa orang mumkmin tidak boleh ditipu oleh syaitan , semuga berjaya.
By: almalakawi on 3 September 2010
at 7:26 am
Terima kasih diatas jawapan ust itu. Sebenarnya ust saya menghadapi waswas yg sangat teruk sehingga saya meninggalkan sembahyang.bukan saya tak nak sembahyang tp waswas ini telah menyusahkan saya. isteri saya pun tak nak berjemaah dgn saya.saya malu betul disebabkan waswas ni.saya ada bertanya ust-ust utk menyelesai masalah ni tp tak berjaya juga.adakah saya dikira berdosa besar ust?
By: Abg Gagah on 10 September 2010
at 12:32 am
Tidak sembahyang atas alasan waswas adalah berdosa besar.
By: almalakawi on 19 September 2010
at 7:13 pm
Askom Ustd, Nak tanya bolekah masa angkat takbir sebutan Allah Hu akbar tu tak sekali sebut.Maksud saya masa sebut Allah tu tak bersambung sekligus dgn Hu akbar. Alllaaah terhenti kemudian baru Hu akbar. Sah tak solat?
By: abu saidi on 12 September 2010
at 8:49 am
Tak boleh kerana sekiranya telah diwakaf/diberhenti pada Allah sudah tidak boleh bawa datang lafas hu kerana lafas hu itu adalah akhir kalimah Allah. sekiranya anda bertakbir dengan Allah kemudian wakaf dan datang kan lafas Akbar dengan tidak ada berhenti yang panjang maka sah.
By: almalakawi on 20 September 2010
at 7:47 pm
salam ustaz, saya ingin bertanya samada bolehka niat sembahyang di baca dalam bahasa melayu
By: rahimah on 17 November 2010
at 8:40 pm
Assalamualaikum,
Mazhab adalah pendapat yang berpandukan Al-Quran dan Sunah Nabi Muhammad S.A.W, persoalan saya adakah sah solat saya jika saya menghadirkan niat dahulu sebelum takbir Allahuakbar.., sebab jika mengikut pada mazhab ia berbeza pendapat dimana mazhab imam abu hanifah dan mazhab hanbali ia mengatakan harus niat terdahulu sedikit daripada takbiratulihram, tetapi mazhab Syafi’i dan Maliki mewajibkan niat agar serentak dengan takbiratulihram. Sebab didalam kehidupan saya berpandukan mazhab Syafi’i. Adakah sah niat solat saya tadi…sebab saya juga berpandukan Al-quran dan sunah Nabi. Minta tolong beri penjelasan yg jelas tentang bab ni.
By: azhar ismail on 2 Mac 2011
at 12:20 pm
Takrif niat ialah قصد الشيء مقترنا بفعله qasad melakukan sesuatu berserta dengan perbuatan maka sebelum buat jika ada qasad dinamakan azam bukan niat. menurut Imam Nawawi harus niat sebelum sedikit dari mengangkat takbir bagi mereka yang ada penyakit was-was tidak bagi yang lain. والله اعلم
By: almalakawi on 9 Mac 2011
at 11:52 pm
Ustaz boleh kah jika kita berniat begini
-Saya menanyakan diri saya solat apa yang saya ingin laksanakan? fardu ker sunat? untuk siapa saya solat? Adakah sah solat saya?
By: Aminurrashidin on 15 Ogos 2011
at 5:04 pm
Tidak sah.
By: almalakawi on 16 Ogos 2011
at 9:22 am
as salam ustaz. .sya mhu tanya dakh doa qunut wajib di bca ktika smbyg sbuh? bgaimana jika x mghfalnya? da kh sah s0lat e2 jika x mmbca d0a qunut?
By: ijam on 21 Mei 2012
at 5:13 pm
doa qunut hanya sunat mubad bukan rukun maka harus ditingalkan dan sah sembahayang dengan tidak membaca doa qunut tetapi sunat sujud sahwi.
By: almalakawi on 16 Jun 2012
at 1:10 am
trima ksih atas jwpan ustaz. .ttapi sya x pham sunat sujud sahwi 2 pa ustaz?
By: ijam on 27 Jun 2012
at 12:40 am
Ustaz,boleh saya tanya soalan,boleh ke saya doa taubat daripada solat taubat
By: Muhd Zakwan Bin Shaari on 16 Jun 2012
at 11:41 pm
Jika maksud daripada soalan berdoa dalam sembahyang maka sah sembahayng yang ada didalam doa dengan syarat doa itu dalam bahasa arab.
sekiranya maksud soalan doa selepas sembahyang maka itu yang afdal.
By: almalakawi on 17 Jun 2012
at 8:30 am