Posted by: almalakawi | 25 Mei 2009

Al-Iktibas الإقتباس

الاقتباس

Iktibas ialah mejadikan kalam Allah تعالى atau Rasulnya صلى الله عليه وسلم sebagai percakapan atau tulisa dengan tidak memberitahu bahawa ucapan atau tulisan itu dari kalam keduanya seperti tidak di katakana telah berkata Allah تعالى——— . Sekiranya disebut telah brfirman Allah تعالى atau telah bersabda rasululah maka tidak dinamakan iktibas.

Mashur dikalangan ulamak Malikiah bahawa mengharam mereka itu akan iktibas dan mereka itu bersangatan menyangkal perbuatan itu.

Mengikut ulamak mazhab kami (Syafie) menharuskan pengunan iktibas didalam tulisan dan ucapan bahkan mereka menguna kalam iktibas pada ucapan dan tulisan mereka itu.

Mereka berhujah dengan perbuatan nabi dan sahabat sepert pada ucapan sadina Abubakar وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ lafaz iniberada di dalam surah Asy-Syu’araa 227 dan pada akhir hadis yang diriwayat olh Ibnu Omar لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ  lafaz berada di dalam surah Al-Ahzaab ayat 21.

Dalil diatas menunjukak harus iktibas pada kalam biasa tidak pada kalam syair berkata Kadi Abu Bakri makruh iktibas pada syair dan harus pada kalam biasa.

Kadi Ia’yad ada menulis dengan lafaz iktibas di dalam kitabnya yang bernama As-syifa, seperti بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولا مِنْ أَنْفُسِهِمْا yag diambil dari lafaz surah A-li’Imraan.  والله اعلم


Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: