Posted by: almalakawi | 14 Oktober 2009

Bahagian ke empat belas Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

sifat Ma’nawiyah

ثُمَّ سَبْعُ صِفَاتٍ تُسَمَّى صِفَاتًا مَعْنَوِيَةً وَهَيَ مُلاَزِمَةٌ لِلسَّبْعِ اْلأُوْلَى وَهِيَ كَوْنُهُ تَعَالَى قَادِرًا وَمُرِيدًا وَعَالِمًا وَحَيًّا وَسَمِيعًا وَبَصِيرًا وَمُتَكَلِّمًا

Kemudian tujuh sifat diberi nama sifat Ma’nawiyah (معنوية) iaitu sifat yang melazimkan bagi tujuh sifat yang terdahulu (sifat Ma’ni)

          Makna sifat Ma’nawiyah adalah hal yang wajib bagi zat yang dikerana dengan suatu kerana. Makna kerana disini iaitu lazim, kerana tujuh sifat ini melazimi ia akan sifat Ma’ani, seperti ada Qudrat melazimkan ada Kaunuhu Qadiran demikianlah seterusnya pada sifat yang lain.

Pertama: Kaunuhu Qadiran (كونه تعالى قادرا) ertinya تعالى الله dalam keadaan berkuasa.

Kedua: Kaunuhu Murida (كونه تعالى مريدا)   ertinya تعالى الله dalam keadaan berkemahuan.

Ketiga: Kaunuhu Aliman (عالما (كونه تعالى ertinya تعالى الله dalam keadaan mengetahui.

Keempat: Kaunuhu Hayyan (حيا (كونه تعالى ertinya تعالى الله dalam keadaan hidup.

Kelima: Kaunuhu Sami’an (كونه تعالى سميعا)  ertinya تعالى الله dalam keadan mendengar.   

Keenam: Kaunuhu Bashiran  (بصيرا  (كونه تعالىertinya تعالى الله dalam keadan melihat.

Ketujuh: Kaunuhu Mutakalliman (كونه تعالى متكلما) ertinya تعالى الله dalam keadan berkta-kata.

َوأَضدَادُ الصِّفَاتِ الْمَعْنَوِيَّةِ وَاضِحَةٌ مِنْ هَذِهِ أَىْ الْمَعَانِى

Dan segala lawan sifat Ma’nawiyah itu terlebih nyata ia dripada sifat ma’ni.


Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: