Siapa kita
Posted by: almalakawi on Jun 8, 2009
Mengapa kita dijadikan
Posted by: almalakawi on Ogos 21, 2009
Posted by: almalakawi on Jun 8, 2009
Posted by: almalakawi on Ogos 21, 2009
A | I | S | R | K | J | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
almalakawi bagi Istihadhah, Darah Penyakit | |
Ieda Iez bagi Istihadhah, Darah Penyakit | |
almalakawi bagi Hukum nazar (النذر) | |
almalakawi bagi Mandi wajib | |
almalakawi bagi Istihadhah, Darah Penyakit | |
almalakawi bagi Hukum nazar (النذر) | |
almalakawi bagi Hukum nazar (النذر) | |
![]() | syairah sawal bagi Hukum nazar (النذر) |
![]() | Mohd Shakir bagi Hukum nazar (النذر) |
Dalilah Binti Ibrahi… bagi Istihadhah, Darah Penyakit | |
![]() | Hadiey 96 bagi Mandi wajib |
uzivert bagi Hukum nazar (النذر) | |
almalakawi bagi Cara mengetahui kadar simpanan… | |
almalakawi bagi Hukum nazar (النذر) | |
almalakawi bagi Mandi wajib |
Assalamulaikum ustaz,
Ustaz apa kaba?
Semoga ustaz dan keluarga sihat walafiat.
Ana, hilmi haniz dari selangor. kenal x?ana baru abis blaja tahun lepas dan skang menjadi guru sekolah rendah islam integrasi al-faizeen di kota damansara.
Jemputlah ke blog ana wwww.faraidh.blogspot.com Ana mengharapkan teguran daripada ustaz jika ada kesilapan dalam blog ana.
Ana ucapkan Selamat Berpuasa dan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin.
Jazakallahu khairan kathira
Wassalam
By: hilmi on 6 September 2009
at 2:40 am
Saya Kenal Ust Halmi, ان شاء الله anakan kunjungi blog ust tu saya juga mengharapkan dari ust. memberi tegerun jika ada yang tersalah di dalam blog ana
By: almalakawi on 9 September 2009
at 10:57 am
salamz…tuan guru elias….tahniah dengan keujudan blog ini..mudah untuk menjadi rujukan…
Selamat hari raya aidil fitri maaf zahir dan batin…
Kenal saya?saya bertugas sebagai bilal masjid bandar bentong sekarang ni…singgah la klau balik kl…bleh ngete….salamz…..
By: anwar benta on 7 Oktober 2009
at 3:56 pm
Saudara Anuar saya minta maaf kerana tak perasan saudara adakah saya pernah bertemu saudara dan dimana.
By: almalakawi on 21 Oktober 2009
at 4:37 pm
Askum Ustaz.
Terima kasih atas usaha mengembangkan lagi ilmu turathi yang menjadi asas pembinaan ilmu yang tersusun.
Banyak sungguh manfaatnya laman ini. Seperti Bahrusshofa dan lain-lain sahabat kita.
Cuma ana nak minta tolong/tanya agar ustaz dapat mengaktifkan feed untuk lama ini. (feedburner). Agar mudah untuk ana bookmark dan ikuti dalam laman blog ana. Entri baru terus akan masuk.
Sekian sahaja. Semoga ALLAH memberkati usaha dan ilmu Ustaz.
By: alQasam on 3 Januari 2010
at 2:06 pm
Harap maaf saya tidak tahu cara nak aktifkan feedburner.
kalau sudi tolong ajarkan.
By: almalakawi on 3 Januari 2010
at 6:37 pm
assalamualaikum ustaz, dalam kitab mana menyatakan melagukan al-quran itu pasik?
By: nyik on 11 Februari 2010
at 10:02 am
Membaca dengan berlagu mengikut lagu yang telah ditetapkan adalah harus.
By: almalakawi on 17 Mei 2010
at 10:12 pm
salam ustaz..saya baru mengunjungi blog ust ni,,,bila saya baca2…ada jugak nama pak saudara saya..ust abu bakar othman..guru kepada ustlah…apa2 pun..blog ust ni,,bleh jadi rujukan utk saya..salam.
By: ahmad baihaki on 23 Mei 2010
at 10:07 pm
Bapa saudara saudara itu adalah diantara guru yang saya sayang.
By: almalakawi on 24 Mei 2010
at 8:45 am
Masalah “Talfiq” dalam amalan fiqh
Secara ringkasnya talfiq ialah melakukan sesuatu perbuatan yang tidak diperakui oleh mana-mana imam mazhab. Seperti seseorang berpegang dengan mazhab Shafie ketika menyapu kepala semasa berwuduk yang hanya mengatakan memadai melakukan sedikit sapuan sahaja, manakala pada perkara yang membatalkan wuduk dia berpegang dengan mazhab Hanafi atau Maliki yang mengatakan tidak batal wuduk dengan sebab bersentuh dengan perempuan, kemudian dia terus menunaikan solat dengan wuduk tersebut. Mazhab Shafie menganggap wuduk tersebut batal kerana berlaku persentuhan dengan perempuan, manakala mazhab Hanafi dan Maliki juga tidak mengiktiraf wuduk tersebut kerana tidak menyapu satu perempat kepala (menurut mazhab Hanafi) atau keseluruhan kepala (menurut mazhab Maliki).
Hukum talfiq secara umumnya adalah dibolehkan, terutamanya apabila ia dilakukan berdasarkan kajian terhadap dalil-dalil yang digunakan oleh setiap mazhab dalam setiap permasalahan. Mungkin dalam sesuatu
seseorang berpendapat -selepas kajian yang dilakukan- bahawa pandangan mazhab A lebih kuat berbanding pandangan mazhab B lalu dia beramal dengan pandangan mazhab A. Tetapi dalam masalah yang lain, dia berpendapat -juga selepas melakukan kajian- pandangan mazhab B pula lebih kuat berbanding pandangan mazhab A, lalu dia beramal dengan pandangan mazhab B pula. Maka tidak ada apa-apa masalah dalam perkara ini. Bahkan jika dia seorang yang muqallid sekalipun, dia boleh mengikut mana-mana pandangan mazhab atau mana-mana pandangan orang alim yang dia percaya keilmuan dan ketaqwaannya. Talfiq lebih-lebih lagi dibenarkan jika dalam keadaan terpaksa, atau akan menyebabkan kesulitan jika hanya berpegang dengan pandangan satu-satu mazhab sahaja, kerana Islam adalah agama yang mudah dan senang.
Namun bertalfiq ini bukanlah dibolehkan secara mutlak begitu sahaja, kerana para ulama telah meletakkan beberapa syarat. Ada di antara talfiq tidak boleh diterima kerana dirinya sendiri (lizatihi) seperti talfiq yang membawa
kepada menghalalkan sesuatu yang haram, seperti arak, zina dan seumpamanya. Ada di antara talfiq tidak boleh diterima kerana sesuatu sebab yang lain
Soalan1 : apakah benar hukumnya begitu ?.
Bukankah usul fiqh menyatakan syarat annazru(النظر/ الفكر ) cukup ilmu alat,mengetahui hakikat, majaz, mengenal para rawi (الرواة) dan lain sebagainya.
Soalan 2 : perkara itu sudah qati’,
tidak boleh bertaqlid dengan mana mana pendapat Jika ada.
harap penjelasan…
By: alfakir jahil on 1 Jun 2010
at 10:20 pm
menurut keempat2 mazhab,haram talfiq pada mazhab maka tidak harus mengganggu atau mengkucar-kacirkan mazhab orang ini bererti tuan punya mazhab tidak reda orang mengangu mazhabnya. kepada yang mendakwa bahawa dia boleh buat kajian sendiri,maka dia mendakwa menjadi mujtahid dengan itu dia tidak boleh bertaklid pada mana2 mazhab,dengan itu dia hendaklah buat mazhabnya sendiri dengan menggunakan usul fiqh yang mengikut kajiannya sendiri.maka dia tidak boleh menggunakan usul fiqh mazhab lain kerana jika dia menggunakan usul fiqh mazhab lain maka bertaklid pada mazhab orang lain.dan dia juga hendaklah membuat kaedah feqah sendiri dan syarat penerimaan hadis sendiri.selainitu dia mesti menguasai yang anda sebut tadi dan dia mesti mengetahui setiap perkataan dan makna ayat al-quran dan hadis berkaitan hukum. BERSAMBUNG
By: almalakawi on 3 Jun 2010
at 8:23 pm
persoalan 1. eseorang berpendapat -selepas kajian yang dilakukan- bahawa pandangan mazhab A lebih kuat berbanding pandangan mazhab B lalu dia beramal dengan pandangan mazhab A. Tetapi dalam masalah yang lain, dia berpendapat -juga selepas melakukan kajian- pandangan mazhab B pula lebih kuat berbanding pandangan mazhab A, lalu dia beramal dengan pandangan mazhab B pula. Maka tidak ada apa-apa masalah dalam perkara ini. Bahkan jika dia seorang yang muqallid sekalipun, dia boleh mengikut mana-mana pandangan mazhab
persoalan2. Ada di antara talfiq tidak boleh diterima kerana dirinya sendiri (lizatihi) seperti talfiq yang membawa
kepada menghalalkan sesuatu yang haram, seperti arak, zina dan seumpamanya. Ada di antara talfiq tidak boleh diterima kerana sesuatu sebab yang lain
By: alfakir jahil on 1 Jun 2010
at 10:25 pm
syukran..
By: alfakir jahil on 3 Jun 2010
at 10:34 pm
apakah hujjah ustaz
tentang cerita israiliyyat seperti yang tercatat di dalam sesetengah kitab,yang akibatnya orang orang sekarang mencerca orang orang dahulu yang menbawakan cerita tersebut dek kerana ingin menggalakkan anak anak yang kemudian dari mereka menjadi baik ?
dan benarkah cerita israiliyyat ini tersebar di dalam masyarakat islam bermula dari seorang sahabat nabi yang sebelumnya dia adalah seorang rahib yahudi,yang bernama Abdullah bin Salam,dan cerita israiliyyat ini di teruskan oleh setaengah tabien diantara yang termasyhur cerita daripada kaabul akhbar.?
jika ada marjuk dalil,
harap datangkan…!
By: alfakir jahil on 3 Jun 2010
at 11:03 pm
apakah cerita israiliyyat ini cerita karut?
By: alfakir jahil on 3 Jun 2010
at 11:34 pm
banyak hadis menceritakan nabi muhammad ambil pengajaran daripada cerita israiliyat dan begitu juga quran banyak menjadikan cerita israiliyat sebagai pengajaran. baca hadis bebabyak n baca hadis bebanyak jumpa ceritanya. ok
By: mashadi masyuti on 30 Jun 2010
at 10:57 pm
erm… bentuk persoalan tuan ini lebih kepada menguji tuan rumah,… ana syurkan tuan call je tuan rumah kan terlebih afdhol…
By: Al-Muznib on 23 Jun 2010
at 5:16 pm
Guruku berkata ada 3 jenis manusia apabila ia bertanya satu persoalan:
1. Memang dia jahil atau keliru dan minta di ajar dan difahamkan.
2. Nak tunjuk dia itu seorang yg berpengetahuan dan berilmu.
3. Bertanya untuk menguji kefahaman dan keilmuan si pulan yang ditanya.
Maka pesan guruku, mereka yang jenis nombor 1 sahaja yg wajib dijawab dan jenis ke 2 dan 3 tidak wajib…
By: Zawawi on 28 Jun 2010
at 11:12 am
maaf..
saya hanya ingin dapat penjelasan dari yg tahu ttg hukum oleh kerana saya pernah dengar dari satu kuliah yg disampaikan oleh seorang ustaz yg belajar dari timur tengah menyatakan karutnya cerita israiliyyat itu.
beliu menyatakan ada ulama yg mengatakan karutnya cerita tersebut.
By: alfakir jahil on 2 Julai 2010
at 11:34 pm