Salamun alaikum.
APA KHABAR HAJI RAHIM, TERIMA KASIH ATAS PELAWA ANTA TU.
Alhamdulillah ana ngaji pondok dah sama dengan ustaz almalakawi tu, sanad ana alhamdulillah lebih kurang ustaz hensom tu juga cuma cara dia menyusun sanad tu je yang ana puji. ana juga pelajar pondok pasir tumbuh dari tahun 1986 hingga 1993 lepas tu ngaji Makka sampai tahun 2000 pas tu ngaji ulang alik ke pondok pasir tumbuh ni sebulan sekali mula tahun 2008 sampai le ni. terima kasih le pelawaan Haji tu. ana ucapkan Haji dan ana selamat dunia dan akhirat serta sekelian muslimin.
tk wslm
Alhamdulillah sihat saya , saya kenal ust saja je gurau . Ust Alias baru bg tahu yg ust ada balas cuma saya nk beri cadangan kenapa Ust sendiri tak buka pondok dengan ilmu yang ada supaya dapat manfaat bg ramai orang .Untuk ngajar kat luar tu biarlah bg guru-guru kecik mcm saya dan kawan-kawan yang lain yg seperjuangan .Dari Ust ulang alik ngaji dengan Pak syeikh kan lebih Ust duduk tetap saja kat kelantan (pasir tumbuh)bergabung tenaga dengan Ust Alias dalam merangkakan pembinaan pondok-pondok seluruh malaysia insyaallah yang dimana akan bermulanya tapak pembinaan di pasir putih sekarang ini .Saya percaya dengan adanya gabungan Ustaz akan lebih menyemarakkan institusi pondok-pondok di malaysia ini yang dimana semakin tidak dipandang oleh masyarakat kita sekarang ini .Insyaallah ya Ust semuga ilu yang ada pada Ust tidak habis hanya kepada orang yang beramal sahaja bahkan bagi orang yang menyampaikan .
Salamun alaikum.
Saya bimbang dengan matan Hikam Ibnu athoillah yang kedua, bukan tak nak buka pondok tapi orang yang diluar pondok lebih memerlukan kita, sebab serangan wahabi lebih tertumpu diluar pondok kalau kita biarkan mereka ini terus masuk ke Masjid dan Surau tanpa ada sedikit penjelasan, hukum adatnya mumkin orang pondok sedikit hari pun tak diperlukan diluar pondok sedangkan yang diluar pondok tu le akan kepondoknya, tapi macam mana pun keinginan nak buka pondok tu sangat2 hamba harapkan keizinan Allah mudah2an jumpa lailatul qadar boleh minta izin dengan Allah. ada orang bagi tanah dan siap dengan rumah penginapan untuk mengajar agama@pondok, dah offer ke ustaz lHensom dia kta nak ambik juga, tempatnya dimelaka masjid tanah. kita tengok apa langkah selanjutnya dari ustaz Hensoooooooom tu. ok tk wslm.
PS raya ni tak balik kampong ke????????????
Maaf tuan kalau tak salah saya kitab tu namanya Tuhfatul Habib ala Syarhil khothib al Maaruf bil Iqna fil Hilli Alfazi Abi Sujak lis Syeikh Muhammad as Syarbini alKhotib, kalau ni ada dan ana mengaji dulu dengan abang lah serpa guna kitab tu, ada dhobit saip, nak guna pakai boleh apa salahnya tapi kalau fotostat ana kurang nak beri izin sebab kitab boleh rosak tapi kalau nak pinjam dobid boleh sesangat le. tk wslm
maksud saya hasyiah yg ditulis oleh syaikh Madabighi mmg namanya Kifayatul Habib. saya dgr ada juga taaliq Syaikh Iwad atas iqna, kalau ustaz tahu di mana2 ada kitab tu.
By: ahmad kamal taib on 19 November 2009 at 1:31 pm
Kitab yang namanya: Al Iqna’ fi hilli alfaz Abi Sujak, bagi Syeikh Muhammad As Syarbini alKhotib dan Hamishnya Taqrir Syeikh Ewad da setengah taqarir bagi Syeikh islam Ibrahim alBajuri dan bagi lainnya, kalau ini kitabnya alhamdulillah dulu Ngaji ngan AlFadhil Ustaz Saleh Pasir Tumbuh. wallahu aalam.
Assalamualaikum
Ustaz,
Sukacita dapat kiranya dihuraikan:
1. Perbudakan(Perhambaan) tidak di masnsuhkan didalam Islam tetapi Islam suka memansuhkanya melalui unjuran memerdekakan budak (QS90.13). Akhirnya masyarakat moden mengharamkannya. Itu yang saya faham, betul ka.
2. Apa bedza hamba perempuan dengan umu walad. Umu walad adakah perlu di kawini sebelum disetubuhi. Adakah setaraf isteri atau boleh dipanggil isteri.
3. Hamba perempuan di zaman nabi boleh di kahwini dan adakah boleh di setubuhi tanpa kawin.Ruj QS70.30 – kecuali terhadap istri-istri mereka atau budak-budak yang mereka miliki maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Begitu juga QS 23.6.
4. Apa bedza zakat dengan khumus. Kalau boleh kaitkan dengan Syiah
Jawabannya panjang2 le, malas nak jawab, maaf ye. kalau ringkasnya:
1> Pemilikan Hamba satu keperluan. bukan kewajiban melainkan ada sebab yang mewajibkannya. tuntut jawabannya di mutawwalat.
2> Hamba Perempuan dan Ummu walad sama sahaja. cuma ummu walad dapat nama tu sebab tuan dia pakai dapat anak, anak tu tuanunya dan perempuan tu tetap hamba.
3> kalau hamba yang dikahwini maka hukum kehambaannya ada sedikit perubahan, kalau tak dikahwini tapi dipakai boleh sebab pakai hamba dengan jalan hamba lebih luas penggunaannya dari isteri yang dinikahi.
4> tak reti maaf ye
Terima kasih. Tapi saya ada terdengar seorang ustaz mengajar, dia kata kena sujud sahwi kerana menambahkan sunat qawli.
Tahiyyat awwal bacaannya ialah apa yg wajib dibaca ketika tahiyyat akhir sahaja. Bacaan yg wajib tahiyyat akhir hanya setakat salawat keatas nabi. Jadi dengan membaca salawat keatas keluarga nabi maka seorang itu telah membaca apa yg sunat pada tahiyyat akhir, dengan itu dia telah menambahkan sunat qawli seperti juga halnya dengan membaca surah pada rakaat ketiga atau empat.
Apa komen ustaz? Harap mendapat penjelasan.
Terima kasih.
By: hamba Allah on 2 April 2010 at 10:16 am
yang disunat kan sujud sahwi dengan 4 sebab
1. meningal salah satu sunat aba’d yang lapan.
2. mengerjakan perbuatan yang tidak batal jika dilakukan dengan terlupa dan batal jika dikerjakan dengan sengaja.
3. Membaca rykun qauli selain takbiratul ihram atau sunat qauli bukan pada tempatnya dengansengaja atau terlupa seperti membaca fatiha atau surah di dalam rukuk, atau membaca selawat didalam rukuk, adapun membaca selawat ke atas keluarga nabi di dalam tahyat awal bukan di namakan memindah dari tempatnya kerana tahyat awal itu jumlah tempat berselawat atas keluarga nabi hanya tidak disunat bersalawat ke atas keluarga nabi disitu (fahamkan betul-betul) begitu juga membaca surah di rakat ke tiga atau ke empat tidak disunatkan sujud sahwi kerana berdiri itu jumlah tempat membaca surah.
4. sebab syak meningal suatu sunat aba’d
Salam Alaik,
Ustaz, ana nak tumpang tanya berkenaan Zakat Pendapatan.
Soalannya:
“Seorang insan ingin menyumbang kepada pembinaan surau, dengan diniatkan sebagai membayar zakat pendapatan, sah ke Zakat yang dikeluarkan?
Pertama tidak ada zakat pendapatan,
Kedua Sekiranya dia mengeluarkan zakat simpanan tidak sah diberikan kepada pembenaan surau kerana surau tidak termasuk asnaf yang lapan.
Ketiga jalan yang membolehkan di beri zakat untuk pembenaan surau hendaklah orang yang bertangungjawab pada pembenaan surau itu berhutang bahan benaan atau berhutang pada konterkter yang dilantik dan orang yang bertangungjawab itu ambil zakat atas jalan berhutang. والله اعلم
ya, kerana sekiranya dia bukan ahli dalil maka dia takkan faham dengan itu bila ada orang lain bawa dalil lain dia akan jadi pening. Satu lagi mukalid tidak dituntut mengetahui dalil.
By: almalakawi on 6 Julai 2010 at 9:30 pm
Jawap jerlah ust. apa masalahnya nak jawap.
Kalau banyak sangat alasan nak jawap, tutup aja sesi soal jawap.
By: Afro on 10 September 2010 at 6:27 pm
ما أنت بمحدث قوما حديث لا تبلغه عقولهم، إلا كان لبعضهم فتنة*صحيح مسلم
By: almalakawi on 23 September 2010 at 8:28 am
Assalamualaikum.
Ustaz… Cukur 40 kali,ada tak ambilan dari mana2 Hadis,Qaul Ulama`atau kitab,dan apa Fadilatnya,atau sebaliknya?,minta ustaz nyatakan.
*Syahid Kuala Selangor*
By: mohd syahid b. razalli on 7 Julai 2010 at 6:59 pm
والله اعلم saya tak tahu.
Dalah kitab fekah ada menyebutkan sekiranya sesaorang itu membiarkan rambutnya panjang sampai ke bahu dengan tujuan memelihara dengan meminyaknya dan sikat maka itu adalah elok. Rasulullah bercukur hanya empat kali.
Oh begitu. Bagaimana pula jika seseorang itu merupakan penuntut ilmu spt saya sndiri yg bljar di pondok.
Jika tidak diberi dalil2 kpd saya, kemungkinan besar sy x dpat untuk menegakkn hujjah bila ada yg cuba menyelisihi? (Bila seseorg pljr itu turun utk mnyebarkan ilmu pula)
Di dalam blog ini ada beberapa artikal tentangnya sila baca pada qadah fekah, usul fekah dan lainnya, sebenarnya banyak lagi alatnya yang saya belum berkesempata menulisnya.
Ustaz boleh saya ingin tahu adakah Ustaz ada kitab karangan Imam al-Ghazali tajuk nya adalah Ihya’ Ulumuddin yang telah diterjemahkan didalam Bahasa Melayu .. Jika ada boleh saya tahu dimana saya ingin milikinya … Maafkan saya jika komen saya ini keluar dari topik asalnya …
Kitab terjemahan pada saya tidak ada, saya rasa di kedai buku boleh di dapati terjemahan dalam bahasa indonisia dan munkin ada dalam bahasa malaysia.
Peringatan Ilmu agama tidak boleh diperolehi dengan semata mata membaca sahaja, ia perlu dipelajari dari guru kerana banyak sekarang kitab-kitab ulama yang diubah oleh orang yang tidak bertangung jawab.
Ustaz, saya ingin mendapat penjelasan dari nas manakah kaedah samak (berkenaan najis babi) kerana saya terdengar daripada youtube seorang ustaz menceritakan dengan panjang lebarnya yang babi itu hanya haram dimakan tetapi tidak perlu disamak jika bersentuh dengannya kerana tidak ada nas. wallahu ‘alam
ustad
saya sudah siap mempelajari loebih lanjut rubu al mujayyab
kiranya ustad berkenaan membagi ilmunya
bisa kirim ketikan ust ke email saya. nuh_ku@yahoo.com
atau sekedar pemberitahuan jika ustad sudah masukan ke blog harap saya dikabari.
terimakasih banyak ustad.
Dewasa ini kumpulan yang bertauhid 3 bahagian giat mempromosi tauhid mereka di negeri kelantan. Masa tazkirah pada solat tarawihpun pun ada individu bekas lulusan Madinah(sudah berumur) bangkit memberi tazkirahia itu supaya beriman dengan tauhid 3 bahagian rekaan Inmu Taimiyah itu.
Dia juga orang tempatan sepatut dia tahu bahawa kita di sini berpegang pada aqaid ASWAJA mengikut Asysyairah wal Maturidiyyah.
Masalahnya sekarang ramai pegawai MAIK lulusan Saudi atau jordan yang bertauhid RUAsma, pastinya aduan tidak akan dilayan. Di kawasan saya gerakan ini hebat sehingga suraupun dan berasingan. Kumpulan ini juga dapat membuka tahfiz. Parti PAS pun tidak boleh diharap dalam bab ini iaitu mengekang gerakan Wahhabi kerana ramai juga partisan dalam PAS ini Wahhabi.
Saya hanya seorang muqollid awam tiada berkemampuan menentang golongan ini kerana kelemahan saya sendiri. Saya merasa bimbang tentang
akidah anak cucu kita di masa depan kalau tiada langkah sewajarnya diambil.
Pada pandangan saya Institusi pondok sajalah dapat mempertahankan aqaid pegangan ASWAJA -Asysyairah wal Maturidiyyah. Oleh itu saya pohon pihak pondok harus segera mengambil tindakan sewajarnya untuk memberi penjelasan kepada awam dan mengekang penyebaran tauhid 3 serangkai ini. Pondok sahajalah organisasi terkuat untuk mengatasi konflik
sqidsh ini. Masyarakat pondok harus keluar ke Masjid2 memberi penjelasan
sebelum keadaan menjadi parah.
By: Krongthip Mahalakorn on 14 Ogos 2011 at 10:33 am
Baca Al-Quran & Tafsir On-Line Disini Sila klik gambar.
Asmaul Husnah
Takwim
Demi Masa Sesunguhnya Manusia Di Dalam Kerugian ….
Cara mengetahui tarikh lahir anda
dalam tahun hijrah
Klik disini
Ahlan wa Sahlan
Selamat datang ke blog yang memuatkan bahan ilmiah, berpandu Mazhab Syafie pada ilmu fekah dan Asy'ari serta Maturidi pada tauhid. Untuk mencari artikel boleh dilihat pada bahan ilmiah disebelah atas pihak kiri dan pada soal jawab sebelah kanan. Yang mudah, cari di Baca artikel di sini, di bawah ni.
Jawapa yang sah di dalam blog ini dari saya sendiri. saya tidak bertanggung jawab dengan jawapan dari orang lain.
Siapa saya
1.Nama: Mohammad Elias b Abdul Jalil
2.Pendidikan: hinga tingkatan lima dan melanjutkan pelajaran di pondok.
3.Asal negeri Melaka
4.Sekarang: menjadi tenaga pengajar di Pondok Diniah Bakriah Terusan Limbat Pasir Tumbuh Kota Baharu Kelantan
Untuk keterangan lanjut sila klik logo
Pertubuhan yang berdaftar sedang merancang mendirikan pusat pengajian pondok. Pertubuhan ini memerlukan sumbangan bagi merealisasikan cita-cita ini. Sumbangan melalui Bank Muamalat Malaysia Berhad atas nama Pertubuhan Umat Cemerlang (Khairu Ummah) 0302-0000656-71-8
atau Maybank Islamic Berhad No akaun: 55310 4411 805 atas nama yang sama.
syukur
By: Shah al Ahmadi on 16 Ogos 2009
at 7:23 pm
Amin!!! macam ni ana nak ambik sanad dengan anta le, jadi murid Syeikh al Malakawi Rahimahulah
By: mashadi masyuti on 27 Ogos 2009
at 4:25 pm
kalau benar nk jadi murid marilah duduk pondok.insyaallah anta akan rasa ni`matnya.
By: Haji Abd Rahim on 29 Ogos 2009
at 2:57 pm
Salamun alaikum.
APA KHABAR HAJI RAHIM, TERIMA KASIH ATAS PELAWA ANTA TU.
Alhamdulillah ana ngaji pondok dah sama dengan ustaz almalakawi tu, sanad ana alhamdulillah lebih kurang ustaz hensom tu juga cuma cara dia menyusun sanad tu je yang ana puji. ana juga pelajar pondok pasir tumbuh dari tahun 1986 hingga 1993 lepas tu ngaji Makka sampai tahun 2000 pas tu ngaji ulang alik ke pondok pasir tumbuh ni sebulan sekali mula tahun 2008 sampai le ni. terima kasih le pelawaan Haji tu. ana ucapkan Haji dan ana selamat dunia dan akhirat serta sekelian muslimin.
tk wslm
By: mashadi masyuti on 2 September 2009
at 5:53 pm
Alhamdulillah sihat saya , saya kenal ust saja je gurau . Ust Alias baru bg tahu yg ust ada balas cuma saya nk beri cadangan kenapa Ust sendiri tak buka pondok dengan ilmu yang ada supaya dapat manfaat bg ramai orang .Untuk ngajar kat luar tu biarlah bg guru-guru kecik mcm saya dan kawan-kawan yang lain yg seperjuangan .Dari Ust ulang alik ngaji dengan Pak syeikh kan lebih Ust duduk tetap saja kat kelantan (pasir tumbuh)bergabung tenaga dengan Ust Alias dalam merangkakan pembinaan pondok-pondok seluruh malaysia insyaallah yang dimana akan bermulanya tapak pembinaan di pasir putih sekarang ini .Saya percaya dengan adanya gabungan Ustaz akan lebih menyemarakkan institusi pondok-pondok di malaysia ini yang dimana semakin tidak dipandang oleh masyarakat kita sekarang ini .Insyaallah ya Ust semuga ilu yang ada pada Ust tidak habis hanya kepada orang yang beramal sahaja bahkan bagi orang yang menyampaikan .
By: haji rahim on 10 September 2009
at 8:38 pm
Salamun alaikum.
Saya bimbang dengan matan Hikam Ibnu athoillah yang kedua, bukan tak nak buka pondok tapi orang yang diluar pondok lebih memerlukan kita, sebab serangan wahabi lebih tertumpu diluar pondok kalau kita biarkan mereka ini terus masuk ke Masjid dan Surau tanpa ada sedikit penjelasan, hukum adatnya mumkin orang pondok sedikit hari pun tak diperlukan diluar pondok sedangkan yang diluar pondok tu le akan kepondoknya, tapi macam mana pun keinginan nak buka pondok tu sangat2 hamba harapkan keizinan Allah mudah2an jumpa lailatul qadar boleh minta izin dengan Allah. ada orang bagi tanah dan siap dengan rumah penginapan untuk mengajar agama@pondok, dah offer ke ustaz lHensom dia kta nak ambik juga, tempatnya dimelaka masjid tanah. kita tengok apa langkah selanjutnya dari ustaz Hensoooooooom tu. ok tk wslm.
PS raya ni tak balik kampong ke????????????
By: mashadi masyuti on 13 September 2009
at 7:55 pm
assalamu alaikum. ustaz pernah jumpa ka kitab yang bernama “Kifayatul Habib hasyiah Iqnq’ Khatib. kalau ada saya nak fotostat.
By: ahmad kamal taib on 14 September 2009
at 12:28 am
Maaf tuan kalau tak salah saya kitab tu namanya Tuhfatul Habib ala Syarhil khothib al Maaruf bil Iqna fil Hilli Alfazi Abi Sujak lis Syeikh Muhammad as Syarbini alKhotib, kalau ni ada dan ana mengaji dulu dengan abang lah serpa guna kitab tu, ada dhobit saip, nak guna pakai boleh apa salahnya tapi kalau fotostat ana kurang nak beri izin sebab kitab boleh rosak tapi kalau nak pinjam dobid boleh sesangat le. tk wslm
By: mashadi masyuti on 14 September 2009
at 4:35 pm
maksud saya hasyiah yg ditulis oleh syaikh Madabighi mmg namanya Kifayatul Habib. saya dgr ada juga taaliq Syaikh Iwad atas iqna, kalau ustaz tahu di mana2 ada kitab tu.
By: ahmad kamal taib on 19 November 2009
at 1:31 pm
Salamun Alaikum:
Kitab yang namanya: Al Iqna’ fi hilli alfaz Abi Sujak, bagi Syeikh Muhammad As Syarbini alKhotib dan Hamishnya Taqrir Syeikh Ewad da setengah taqarir bagi Syeikh islam Ibrahim alBajuri dan bagi lainnya, kalau ini kitabnya alhamdulillah dulu Ngaji ngan AlFadhil Ustaz Saleh Pasir Tumbuh. wallahu aalam.
By: mashadi masyuti on 16 Februari 2010
at 12:25 am
Salam ziarah. Blog shaykh ni bagus. Sila jengah http://al-masabihul-munawwirah.blogspot.com & http://al-dununiyy.blogspot.com moga dapat manfaat bersama. Dengan suka citanya saya mencadangkan shaykh tuan blog al-malakawi ni buat link dengan blog ana tu. Sekian.
بارك الله فيكم
By: Abu Nur al-Dununiyy on 23 Oktober 2009
at 4:50 am
Assalamualaikum
Ustaz,
Sukacita dapat kiranya dihuraikan:
1. Perbudakan(Perhambaan) tidak di masnsuhkan didalam Islam tetapi Islam suka memansuhkanya melalui unjuran memerdekakan budak (QS90.13). Akhirnya masyarakat moden mengharamkannya. Itu yang saya faham, betul ka.
2. Apa bedza hamba perempuan dengan umu walad. Umu walad adakah perlu di kawini sebelum disetubuhi. Adakah setaraf isteri atau boleh dipanggil isteri.
3. Hamba perempuan di zaman nabi boleh di kahwini dan adakah boleh di setubuhi tanpa kawin.Ruj QS70.30 – kecuali terhadap istri-istri mereka atau budak-budak yang mereka miliki maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Begitu juga QS 23.6.
4. Apa bedza zakat dengan khumus. Kalau boleh kaitkan dengan Syiah
Terima kasih
By: aburedza on 12 Februari 2010
at 9:29 pm
Jawabannya panjang2 le, malas nak jawab, maaf ye. kalau ringkasnya:
1> Pemilikan Hamba satu keperluan. bukan kewajiban melainkan ada sebab yang mewajibkannya. tuntut jawabannya di mutawwalat.
2> Hamba Perempuan dan Ummu walad sama sahaja. cuma ummu walad dapat nama tu sebab tuan dia pakai dapat anak, anak tu tuanunya dan perempuan tu tetap hamba.
3> kalau hamba yang dikahwini maka hukum kehambaannya ada sedikit perubahan, kalau tak dikahwini tapi dipakai boleh sebab pakai hamba dengan jalan hamba lebih luas penggunaannya dari isteri yang dinikahi.
4> tak reti maaf ye
By: mashadi masyuti on 16 Februari 2010
at 12:33 am
السلام عليكم
اتمنى الحصول على ترجمة الشهاب أحمد الخليفي كاملة
وجزاكم الله خير
By: خالد الخليفي on 5 Mac 2010
at 7:11 am
السلام عليكم
Saya nak tanya sikit kat Ustaz2 yg ada kat sini. Kalau dalam tahiyyat awwal kita membaca وعلى آل سيدنا محمد apakah sunat sujud sahwi?
Sekian, terima kasih.
By: hamba Allah on 30 Mac 2010
at 11:33 pm
Tidak disunatkan sujud sahwio
By: Al-Malakawi on 31 Mac 2010
at 11:58 pm
Terima kasih. Tapi saya ada terdengar seorang ustaz mengajar, dia kata kena sujud sahwi kerana menambahkan sunat qawli.
Tahiyyat awwal bacaannya ialah apa yg wajib dibaca ketika tahiyyat akhir sahaja. Bacaan yg wajib tahiyyat akhir hanya setakat salawat keatas nabi. Jadi dengan membaca salawat keatas keluarga nabi maka seorang itu telah membaca apa yg sunat pada tahiyyat akhir, dengan itu dia telah menambahkan sunat qawli seperti juga halnya dengan membaca surah pada rakaat ketiga atau empat.
Apa komen ustaz? Harap mendapat penjelasan.
Terima kasih.
By: hamba Allah on 2 April 2010
at 10:16 am
yang disunat kan sujud sahwi dengan 4 sebab
1. meningal salah satu sunat aba’d yang lapan.
2. mengerjakan perbuatan yang tidak batal jika dilakukan dengan terlupa dan batal jika dikerjakan dengan sengaja.
3. Membaca rykun qauli selain takbiratul ihram atau sunat qauli bukan pada tempatnya dengansengaja atau terlupa seperti membaca fatiha atau surah di dalam rukuk, atau membaca selawat didalam rukuk, adapun membaca selawat ke atas keluarga nabi di dalam tahyat awal bukan di namakan memindah dari tempatnya kerana tahyat awal itu jumlah tempat berselawat atas keluarga nabi hanya tidak disunat bersalawat ke atas keluarga nabi disitu (fahamkan betul-betul) begitu juga membaca surah di rakat ke tiga atau ke empat tidak disunatkan sujud sahwi kerana berdiri itu jumlah tempat membaca surah.
4. sebab syak meningal suatu sunat aba’d
By: Al-Malakawi on 2 April 2010
at 11:48 pm
الحمدلله dah jelas. جزاكم الله خيرا
By: hamba Allah on 3 April 2010
at 11:18 am
Salam Alaik,
Ustaz, ana nak tumpang tanya berkenaan Zakat Pendapatan.
Soalannya:
“Seorang insan ingin menyumbang kepada pembinaan surau, dengan diniatkan sebagai membayar zakat pendapatan, sah ke Zakat yang dikeluarkan?
Sekian, Terima Kasih.
Azmeer
Ayer Molek,Melaka
By: Azmeer on 9 Mei 2010
at 3:02 pm
Pertama tidak ada zakat pendapatan,
Kedua Sekiranya dia mengeluarkan zakat simpanan tidak sah diberikan kepada pembenaan surau kerana surau tidak termasuk asnaf yang lapan.
Ketiga jalan yang membolehkan di beri zakat untuk pembenaan surau hendaklah orang yang bertangungjawab pada pembenaan surau itu berhutang bahan benaan atau berhutang pada konterkter yang dilantik dan orang yang bertangungjawab itu ambil zakat atas jalan berhutang. والله اعلم
By: almalakawi on 9 Mei 2010
at 11:42 pm
sanad ke 16 العقلانى >
العسقلاني atau العقلانى ..?
By: masu"l on 1 Jun 2010
at 11:29 pm
العسقلاني terimakasih kerana memperbaiki kesilapan.
By: almalakawi on 1 Jun 2010
at 11:46 pm
ustaz minta komen tentang solat hajat,dalil sekali?
By: wan on 21 Jun 2010
at 1:30 pm
هل أنت من أهل الدليل
By: almalakawi on 23 Jun 2010
at 10:35 am
Assalamualaikum Ustaz… apakah perlu seseorang yg bertanya tentang dalil mesti terdiri dari ahli dalil baru layak soalannya dijawab?
By: bro.izzat on 6 Julai 2010
at 6:12 pm
ya, kerana sekiranya dia bukan ahli dalil maka dia takkan faham dengan itu bila ada orang lain bawa dalil lain dia akan jadi pening. Satu lagi mukalid tidak dituntut mengetahui dalil.
By: almalakawi on 6 Julai 2010
at 9:30 pm
Jawap jerlah ust. apa masalahnya nak jawap.
Kalau banyak sangat alasan nak jawap, tutup aja sesi soal jawap.
By: Afro on 10 September 2010
at 6:27 pm
ما أنت بمحدث قوما حديث لا تبلغه عقولهم، إلا كان لبعضهم فتنة*صحيح مسلم
By: almalakawi on 23 September 2010
at 8:28 am
Assalamualaikum.
Ustaz… Cukur 40 kali,ada tak ambilan dari mana2 Hadis,Qaul Ulama`atau kitab,dan apa Fadilatnya,atau sebaliknya?,minta ustaz nyatakan.
*Syahid Kuala Selangor*
By: mohd syahid b. razalli on 7 Julai 2010
at 6:59 pm
والله اعلم saya tak tahu.
Dalah kitab fekah ada menyebutkan sekiranya sesaorang itu membiarkan rambutnya panjang sampai ke bahu dengan tujuan memelihara dengan meminyaknya dan sikat maka itu adalah elok. Rasulullah bercukur hanya empat kali.
By: almalakawi on 9 Julai 2010
at 3:18 pm
Oh begitu. Bagaimana pula jika seseorang itu merupakan penuntut ilmu spt saya sndiri yg bljar di pondok.
Jika tidak diberi dalil2 kpd saya, kemungkinan besar sy x dpat untuk menegakkn hujjah bila ada yg cuba menyelisihi? (Bila seseorg pljr itu turun utk mnyebarkan ilmu pula)
By: bro.izzat on 8 Julai 2010
at 3:03 pm
jika kamu ada alat yang cukup maka kamu boleh bertanya dalil, kerana kamu dikalangan ahli dalil.
By: almalakawi on 8 Julai 2010
at 4:28 pm
Apakah alat2 yang diperlukan Ustaz..?
By: bro.izzat on 8 Julai 2010
at 10:15 pm
Pelajar pondok sepatutnya mengetahui apa alatnya.
By: almalakawi on 9 Julai 2010
at 2:52 pm
Ana budak baru blajar ya ustaz. Bnar2 tak pasti apakah ia…
By: bro.izzat on 9 Julai 2010
at 5:45 pm
Di dalam blog ini ada beberapa artikal tentangnya sila baca pada qadah fekah, usul fekah dan lainnya, sebenarnya banyak lagi alatnya yang saya belum berkesempata menulisnya.
By: almalakawi on 12 Julai 2010
at 9:06 am
Oh ya2x… trma kasih ya ustaz. Lagi satu adakah ilmu nahwu, sorof @ lughah temasuk juga..?
By: bro.izzat on 12 Julai 2010
at 2:44 pm
Nahu dan saraf adalah tungak ilmu
By: almalakawi on 15 Ogos 2010
at 10:32 am
Assalamualaikum ya Ustaz …
Ustaz boleh saya ingin tahu adakah Ustaz ada kitab karangan Imam al-Ghazali tajuk nya adalah Ihya’ Ulumuddin yang telah diterjemahkan didalam Bahasa Melayu .. Jika ada boleh saya tahu dimana saya ingin milikinya … Maafkan saya jika komen saya ini keluar dari topik asalnya …
Wassalam … Syukran Jazilan …
By: an-nur islamiah on 23 Ogos 2010
at 7:47 pm
Kitab terjemahan pada saya tidak ada, saya rasa di kedai buku boleh di dapati terjemahan dalam bahasa indonisia dan munkin ada dalam bahasa malaysia.
Peringatan Ilmu agama tidak boleh diperolehi dengan semata mata membaca sahaja, ia perlu dipelajari dari guru kerana banyak sekarang kitab-kitab ulama yang diubah oleh orang yang tidak bertangung jawab.
By: almalakawi on 23 Ogos 2010
at 10:48 pm
Ustaz, saya ingin mendapat penjelasan dari nas manakah kaedah samak (berkenaan najis babi) kerana saya terdengar daripada youtube seorang ustaz menceritakan dengan panjang lebarnya yang babi itu hanya haram dimakan tetapi tidak perlu disamak jika bersentuh dengannya kerana tidak ada nas. wallahu ‘alam
By: Ahmad Hasan on 15 September 2010
at 1:06 pm
ustad
saya sudah siap mempelajari loebih lanjut rubu al mujayyab
kiranya ustad berkenaan membagi ilmunya
bisa kirim ketikan ust ke email saya. nuh_ku@yahoo.com
atau sekedar pemberitahuan jika ustad sudah masukan ke blog harap saya dikabari.
terimakasih banyak ustad.
By: nuh on 21 November 2010
at 2:54 pm
Assalamualaikum Ustaz,
Dewasa ini kumpulan yang bertauhid 3 bahagian giat mempromosi tauhid mereka di negeri kelantan. Masa tazkirah pada solat tarawihpun pun ada individu bekas lulusan Madinah(sudah berumur) bangkit memberi tazkirahia itu supaya beriman dengan tauhid 3 bahagian rekaan Inmu Taimiyah itu.
Dia juga orang tempatan sepatut dia tahu bahawa kita di sini berpegang pada aqaid ASWAJA mengikut Asysyairah wal Maturidiyyah.
Masalahnya sekarang ramai pegawai MAIK lulusan Saudi atau jordan yang bertauhid RUAsma, pastinya aduan tidak akan dilayan. Di kawasan saya gerakan ini hebat sehingga suraupun dan berasingan. Kumpulan ini juga dapat membuka tahfiz. Parti PAS pun tidak boleh diharap dalam bab ini iaitu mengekang gerakan Wahhabi kerana ramai juga partisan dalam PAS ini Wahhabi.
Saya hanya seorang muqollid awam tiada berkemampuan menentang golongan ini kerana kelemahan saya sendiri. Saya merasa bimbang tentang
akidah anak cucu kita di masa depan kalau tiada langkah sewajarnya diambil.
Pada pandangan saya Institusi pondok sajalah dapat mempertahankan aqaid pegangan ASWAJA -Asysyairah wal Maturidiyyah. Oleh itu saya pohon pihak pondok harus segera mengambil tindakan sewajarnya untuk memberi penjelasan kepada awam dan mengekang penyebaran tauhid 3 serangkai ini. Pondok sahajalah organisasi terkuat untuk mengatasi konflik
sqidsh ini. Masyarakat pondok harus keluar ke Masjid2 memberi penjelasan
sebelum keadaan menjadi parah.
By: Krongthip Mahalakorn on 14 Ogos 2011
at 10:33 am