SANAD ALMALAKAWI

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الإسلام سيدنا محمد وآله وأصحابه اجمعين

سند الفقه الشافعي متصلا بالإمام الشافعي ثم الي رسول الله صلى الله عليه وسلم

يقول محمد الياس بن عبد الجليل الملاكوي

إني أخذت الفقه عن عدد من المشايخ الأجلاء

فممن اخذت عنهم

سيخنا ومعلمنا وأستاذنا (1) وان محمد بن وان عثمان

و حاج صالح بن إسمعيل

و حاج أبو بكر بن عثمان

وكلهم عن شيخنا (2) حاج هاشم بن أبى بكر فندوك فسير تومبوه كلنتان

وهو عن شيخ محمد ياسين بن محمد عيسى الفادنى

وأخذت أيضا عن

سيخنا ومعلمنا وأستاذنا (1) حاج هاشم بن أبى بكر  فندوك فسير تومبوه كلنتان

ونجم الدين  فندوك كرندغ بسوت ترغكَانو

وهما عن شيخ (2) محمد ياسين بن محمد عيسى الفادنى

وهو عن شيخه (3) الكياهى باقر بن نور الجوكجاوى

والكياهى عبد المحياط بن يعقوب فانجى السيد أرجى

والمعمر الكياهى أحمد بيضاوى بن عبد العزيز الاسمى

والكياهى عبد الوهاب بن حسب الله السرباوى

والشيخ حسن بن عبد الشكور السرباوى

والشيخ علي بن عبد الله البنجري المكى

وهم عن الإمام المحدث الحافظ الفقيه (4) الكياهى محفوظ بن عبد الله الترمسى

وهو عن شيخه العلامة (5) السيد البكرى بن محمد شطا المكى

وهو عن شيخه العلامة (6) السيد أحمد زينى دحلان

وهو عن شيخه العلامة (7) عثمان بن حسن الدمياطى

وهو عن شيخه العلامة (8) عبد الله بن حجازى الشرقاوى

وهو عن شيخه العلامة (9) الأستاذ محمد بن سالم الحفنى

وهو عن شيخه العلامة (10) الشهاب أحمد الخليفى

وهو عن شيخه العلامة (11) أحمد بن عبد اللطيف البشبيشى

وهو عن شيخه العلامة (12) الشمش محمد بن العلاء البابلى

وهو عن شيخه العلامة (13) نور الدين علي الزيادى

وهو عن الإمام الفقيه (14) شمس الدين محمد بن أحمد الرملى الصغير

وشهاب الدين البلقينى

والشهاب أحمد الرملى الكبير

وكلهم عن شيخ الإسلام (15) زكريا الأنصارى

وهو عن شيخه (16) جلال الدين محمد بن أحمد المحلى

والحافظ أحمد بن حجر العسقلاني

وعبد الرحمن بن عمرو بن سلار البلقينى

وكلهم عن الإمام الحافظ الشيخ (17) عبد الرحيم بن الحسين العراقى

وهو عن شيخه العلامة (18) علاء الدين بن العطار

وهو عن شيخه العلامة (19) محرر المذهب يحيى بن شرف النووى

وأخذ النووى عن جماعات وهم (20) أبو إبراهم إسحاق بن أحمد المغربى

وأبو محمد عبد الرحيم بن نوح القدسى

وأبو حفص عمر بن أسعد الأربلى

وسلار بن الأربلى الدمشقى

وأخذ الثلاثة الأولون عن العلامة (21) عثمان بن عبد الرحمن ابن الصلاح

وهو عن والده العلامة (22) عبد الرحمن الملقب بالصلاح

وهو عن شيخه العلامة (23) أبى القاسم بن البزرى الجزرى

وهو عن شيخه العلامة (24) أبى الحسن علي بن محمد الكيا الهراسى

وهو عن شيخه العلامة (25) عبد الملك بن عبد الله المعروف بإمام الحرمين

وهو عن شيخه العلامة (26) أبى محمد عبد الله الجوينى

وهو عن شيخه العلامة (27) أبى بكر عبد الله بن أحمد القفال المروزى

وهو عن شيخه العلامة (28) أبى زيد محمد بن أحمد المروزى

وهو عن شيخه العلامة (29) أبى إسحاق إبراهيم بن أحمد المروزى

وهو عن شيخه العلامة (30) أبى العباس أحمد ب بن عمربن سريج

وهو عن شيخه العلامة (31) أبى القاسم عثمان بنبشار الأنماطى

وهو عن شيخه العلامة (32) أبى إبراهيم إسماعيل بن يحيى المزنى

وهو عن صاحب المذهب أبى عبد الله محمد بن إدريس الشافعى

وتفقه الإمام الشافعى على جماعات منهم (33) أبو عبد الله مالك بن أنس

وهوعن (34) نافع

وهوعن(35) ابن عمر

وروي مالك ايضا عن (34) ربيعة

وهو عن (35) أنس

وابن عمر وأنس روا عن (36) النبي صلى الله عليه وسلم

_________________________________

وأخذ الإمام النووى عن سلار بن الأربلى الدمشقى وهو الشيخ الرابع له

وسلار أخذ عن أبى بكر الماهانى

وهو عن أبى القاسم بن البزرى الجزرى  بسنده المار آنفا

وأخذ سلار بن الأربلى الدمشقى أيضا عن (21) محمد بن محمد صاحب الشامل

وهو عن (22) عبد الغفار القزوينى صاحب الحاوى

وهو عن (23) أبى القاسم عبد الكريم الرافعى محرر المذهب

وهو عن (24) والده الشيخ محمد بن عبد الكريم القزوينى

وهو عن (25) أبى سعيد محمد بن يحيى النيسابورى

وهو عن (26) حجة الإسلام محمد بن محمد الغزالى

وهو عن (27) أبى المعالى إمام الحرمين – الي آخر السند المار

————————————————–

وأخذ (1) حاج هاشم بن أبى بكر فندوك فسير تومبوه كلنتان

ونجم الدين  فندوك كرندغ بسوت ترغكَانو أيضا

عن (2) الشيخ المشايخ عبد القادر بن عبد المطلب المندلى

وهو عن (3) الشيخ محمد علي ابن حسين المالكى

والشيخ عمر بن حمدان المحرسى

والشيخ محمد أحيد البوقرى

والمحقيق وان إسمعيل بن عبد القادر الفطانى الشهير بفأدا

والأولان عن (4) السيد البكرى بن محمد شطا المكى عن (5) السيد أحمد بن زينى دحلان بإسناده السابق

والثالث عن (4) الشيخ محمد مختار بن عطارد الجاوى عن (5) السيد البكرى المتقدم بإسناده السابق

والرابع عن (4) المدقق فأجيك وان داود الفطانى عن (5) السيد البكرى المتقدم

——————————————-

وأخذ (1) وان محمد بن وان عثمان

وحاج صالح بن إسماعيل

وأبو بكر بن عثمان أيضا

عن سيخها ومعلمها وأستاذها (2) حاج مصطف بن أبي بكر

و حاج عبد عزيز بن أبي بكر

و حاج هاشم بن أبي بكر

وهم عن (3) عبد الله طاهر بنوة فايوغ كلنتان

وهو عن (4) الشيخ محمد علي ابن حسين المالكى

والسيخ سعيد اليمنى

والشيخ مختار بن عطارد الجاوى

والأول  والثالث عن (5) السيد البكرى بن محمد شطا عن (6) السيد أحمد بن زينى دحلان الي آخر السند المار

Responses

  1. syukur

  2. Amin!!! macam ni ana nak ambik sanad dengan anta le, jadi murid Syeikh al Malakawi Rahimahulah

  3. kalau benar nk jadi murid marilah duduk pondok.insyaallah anta akan rasa ni`matnya.

  4. Salamun alaikum.
    APA KHABAR HAJI RAHIM, TERIMA KASIH ATAS PELAWA ANTA TU.
    Alhamdulillah ana ngaji pondok dah sama dengan ustaz almalakawi tu, sanad ana alhamdulillah lebih kurang ustaz hensom tu juga cuma cara dia menyusun sanad tu je yang ana puji. ana juga pelajar pondok pasir tumbuh dari tahun 1986 hingga 1993 lepas tu ngaji Makka sampai tahun 2000 pas tu ngaji ulang alik ke pondok pasir tumbuh ni sebulan sekali mula tahun 2008 sampai le ni. terima kasih le pelawaan Haji tu. ana ucapkan Haji dan ana selamat dunia dan akhirat serta sekelian muslimin.
    tk wslm

  5. Alhamdulillah sihat saya , saya kenal ust saja je gurau . Ust Alias baru bg tahu yg ust ada balas cuma saya nk beri cadangan kenapa Ust sendiri tak buka pondok dengan ilmu yang ada supaya dapat manfaat bg ramai orang .Untuk ngajar kat luar tu biarlah bg guru-guru kecik mcm saya dan kawan-kawan yang lain yg seperjuangan .Dari Ust ulang alik ngaji dengan Pak syeikh kan lebih Ust duduk tetap saja kat kelantan (pasir tumbuh)bergabung tenaga dengan Ust Alias dalam merangkakan pembinaan pondok-pondok seluruh malaysia insyaallah yang dimana akan bermulanya tapak pembinaan di pasir putih sekarang ini .Saya percaya dengan adanya gabungan Ustaz akan lebih menyemarakkan institusi pondok-pondok di malaysia ini yang dimana semakin tidak dipandang oleh masyarakat kita sekarang ini .Insyaallah ya Ust semuga ilu yang ada pada Ust tidak habis hanya kepada orang yang beramal sahaja bahkan bagi orang yang menyampaikan .

    • Salamun alaikum.
      Saya bimbang dengan matan Hikam Ibnu athoillah yang kedua, bukan tak nak buka pondok tapi orang yang diluar pondok lebih memerlukan kita, sebab serangan wahabi lebih tertumpu diluar pondok kalau kita biarkan mereka ini terus masuk ke Masjid dan Surau tanpa ada sedikit penjelasan, hukum adatnya mumkin orang pondok sedikit hari pun tak diperlukan diluar pondok sedangkan yang diluar pondok tu le akan kepondoknya, tapi macam mana pun keinginan nak buka pondok tu sangat2 hamba harapkan keizinan Allah mudah2an jumpa lailatul qadar boleh minta izin dengan Allah. ada orang bagi tanah dan siap dengan rumah penginapan untuk mengajar agama@pondok, dah offer ke ustaz lHensom dia kta nak ambik juga, tempatnya dimelaka masjid tanah. kita tengok apa langkah selanjutnya dari ustaz Hensoooooooom tu. ok tk wslm.
      PS raya ni tak balik kampong ke????????????

  6. assalamu alaikum. ustaz pernah jumpa ka kitab yang bernama “Kifayatul Habib hasyiah Iqnq’ Khatib. kalau ada saya nak fotostat.

    • Maaf tuan kalau tak salah saya kitab tu namanya Tuhfatul Habib ala Syarhil khothib al Maaruf bil Iqna fil Hilli Alfazi Abi Sujak lis Syeikh Muhammad as Syarbini alKhotib, kalau ni ada dan ana mengaji dulu dengan abang lah serpa guna kitab tu, ada dhobit saip, nak guna pakai boleh apa salahnya tapi kalau fotostat ana kurang nak beri izin sebab kitab boleh rosak tapi kalau nak pinjam dobid boleh sesangat le. tk wslm

    • maksud saya hasyiah yg ditulis oleh syaikh Madabighi mmg namanya Kifayatul Habib. saya dgr ada juga taaliq Syaikh Iwad atas iqna, kalau ustaz tahu di mana2 ada kitab tu.

      • Salamun Alaikum:

        Kitab yang namanya: Al Iqna’ fi hilli alfaz Abi Sujak, bagi Syeikh Muhammad As Syarbini alKhotib dan Hamishnya Taqrir Syeikh Ewad da setengah taqarir bagi Syeikh islam Ibrahim alBajuri dan bagi lainnya, kalau ini kitabnya alhamdulillah dulu Ngaji ngan AlFadhil Ustaz Saleh Pasir Tumbuh. wallahu aalam.

  7. Salam ziarah. Blog shaykh ni bagus. Sila jengah http://al-masabihul-munawwirah.blogspot.com & http://al-dununiyy.blogspot.com moga dapat manfaat bersama. Dengan suka citanya saya mencadangkan shaykh tuan blog al-malakawi ni buat link dengan blog ana tu. Sekian.
    بارك الله فيكم

  8. Assalamualaikum
    Ustaz,
    Sukacita dapat kiranya dihuraikan:
    1. Perbudakan(Perhambaan) tidak di masnsuhkan didalam Islam tetapi Islam suka memansuhkanya melalui unjuran memerdekakan budak (QS90.13). Akhirnya masyarakat moden mengharamkannya. Itu yang saya faham, betul ka.

    2. Apa bedza hamba perempuan dengan umu walad. Umu walad adakah perlu di kawini sebelum disetubuhi. Adakah setaraf isteri atau boleh dipanggil isteri.

    3. Hamba perempuan di zaman nabi boleh di kahwini dan adakah boleh di setubuhi tanpa kawin.Ruj QS70.30 – kecuali terhadap istri-istri mereka atau budak-budak yang mereka miliki maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. Begitu juga QS 23.6.

    4. Apa bedza zakat dengan khumus. Kalau boleh kaitkan dengan Syiah

    Terima kasih

  9. Jawabannya panjang2 le, malas nak jawab, maaf ye. kalau ringkasnya:

    1> Pemilikan Hamba satu keperluan. bukan kewajiban melainkan ada sebab yang mewajibkannya. tuntut jawabannya di mutawwalat.
    2> Hamba Perempuan dan Ummu walad sama sahaja. cuma ummu walad dapat nama tu sebab tuan dia pakai dapat anak, anak tu tuanunya dan perempuan tu tetap hamba.
    3> kalau hamba yang dikahwini maka hukum kehambaannya ada sedikit perubahan, kalau tak dikahwini tapi dipakai boleh sebab pakai hamba dengan jalan hamba lebih luas penggunaannya dari isteri yang dinikahi.
    4> tak reti maaf ye

  10. السلام عليكم
    اتمنى الحصول على ترجمة الشهاب أحمد الخليفي كاملة
    وجزاكم الله خير

  11. السلام عليكم
    Saya nak tanya sikit kat Ustaz2 yg ada kat sini. Kalau dalam tahiyyat awwal kita membaca وعلى آل سيدنا محمد apakah sunat sujud sahwi?

    Sekian, terima kasih.

    • Tidak disunatkan sujud sahwio

      • Terima kasih. Tapi saya ada terdengar seorang ustaz mengajar, dia kata kena sujud sahwi kerana menambahkan sunat qawli.

        Tahiyyat awwal bacaannya ialah apa yg wajib dibaca ketika tahiyyat akhir sahaja. Bacaan yg wajib tahiyyat akhir hanya setakat salawat keatas nabi. Jadi dengan membaca salawat keatas keluarga nabi maka seorang itu telah membaca apa yg sunat pada tahiyyat akhir, dengan itu dia telah menambahkan sunat qawli seperti juga halnya dengan membaca surah pada rakaat ketiga atau empat.

        Apa komen ustaz? Harap mendapat penjelasan.

        Terima kasih.

      • yang disunat kan sujud sahwi dengan 4 sebab
        1. meningal salah satu sunat aba’d yang lapan.
        2. mengerjakan perbuatan yang tidak batal jika dilakukan dengan terlupa dan batal jika dikerjakan dengan sengaja.
        3. Membaca rykun qauli selain takbiratul ihram atau sunat qauli bukan pada tempatnya dengansengaja atau terlupa seperti membaca fatiha atau surah di dalam rukuk, atau membaca selawat didalam rukuk, adapun membaca selawat ke atas keluarga nabi di dalam tahyat awal bukan di namakan memindah dari tempatnya kerana tahyat awal itu jumlah tempat berselawat atas keluarga nabi hanya tidak disunat bersalawat ke atas keluarga nabi disitu (fahamkan betul-betul) begitu juga membaca surah di rakat ke tiga atau ke empat tidak disunatkan sujud sahwi kerana berdiri itu jumlah tempat membaca surah.
        4. sebab syak meningal suatu sunat aba’d

      • الحمدلله dah jelas. جزاكم الله خيرا

  12. Salam Alaik,
    Ustaz, ana nak tumpang tanya berkenaan Zakat Pendapatan.
    Soalannya:
    “Seorang insan ingin menyumbang kepada pembinaan surau, dengan diniatkan sebagai membayar zakat pendapatan, sah ke Zakat yang dikeluarkan?

    Sekian, Terima Kasih.
    Azmeer
    Ayer Molek,Melaka

    • Pertama tidak ada zakat pendapatan,
      Kedua Sekiranya dia mengeluarkan zakat simpanan tidak sah diberikan kepada pembenaan surau kerana surau tidak termasuk asnaf yang lapan.
      Ketiga jalan yang membolehkan di beri zakat untuk pembenaan surau hendaklah orang yang bertangungjawab pada pembenaan surau itu berhutang bahan benaan atau berhutang pada konterkter yang dilantik dan orang yang bertangungjawab itu ambil zakat atas jalan berhutang. والله اعلم

  13. sanad ke 16 العقلانى >

    العسقلاني atau العقلانى ..?

    • العسقلاني terimakasih kerana memperbaiki kesilapan.

  14. ustaz minta komen tentang solat hajat,dalil sekali?

    • هل أنت من أهل الدليل

      • Assalamualaikum Ustaz… apakah perlu seseorang yg bertanya tentang dalil mesti terdiri dari ahli dalil baru layak soalannya dijawab?

      • ya, kerana sekiranya dia bukan ahli dalil maka dia takkan faham dengan itu bila ada orang lain bawa dalil lain dia akan jadi pening. Satu lagi mukalid tidak dituntut mengetahui dalil.

      • Jawap jerlah ust. apa masalahnya nak jawap.
        Kalau banyak sangat alasan nak jawap, tutup aja sesi soal jawap.

      • ما أنت بمحدث قوما حديث لا تبلغه عقولهم، إلا كان لبعضهم فتنة*صحيح مسلم

  15. Assalamualaikum.
    Ustaz… Cukur 40 kali,ada tak ambilan dari mana2 Hadis,Qaul Ulama`atau kitab,dan apa Fadilatnya,atau sebaliknya?,minta ustaz nyatakan.
    *Syahid Kuala Selangor*

    • والله اعلم saya tak tahu.
      Dalah kitab fekah ada menyebutkan sekiranya sesaorang itu membiarkan rambutnya panjang sampai ke bahu dengan tujuan memelihara dengan meminyaknya dan sikat maka itu adalah elok. Rasulullah bercukur hanya empat kali.

  16. Oh begitu. Bagaimana pula jika seseorang itu merupakan penuntut ilmu spt saya sndiri yg bljar di pondok.

    Jika tidak diberi dalil2 kpd saya, kemungkinan besar sy x dpat untuk menegakkn hujjah bila ada yg cuba menyelisihi? (Bila seseorg pljr itu turun utk mnyebarkan ilmu pula)

    • jika kamu ada alat yang cukup maka kamu boleh bertanya dalil, kerana kamu dikalangan ahli dalil.

      • Apakah alat2 yang diperlukan Ustaz..?

      • Pelajar pondok sepatutnya mengetahui apa alatnya.

  17. Ana budak baru blajar ya ustaz. Bnar2 tak pasti apakah ia…

    • Di dalam blog ini ada beberapa artikal tentangnya sila baca pada qadah fekah, usul fekah dan lainnya, sebenarnya banyak lagi alatnya yang saya belum berkesempata menulisnya.

  18. Oh ya2x… trma kasih ya ustaz. Lagi satu adakah ilmu nahwu, sorof @ lughah temasuk juga..?

    • Nahu dan saraf adalah tungak ilmu

  19. Assalamualaikum ya Ustaz …

    Ustaz boleh saya ingin tahu adakah Ustaz ada kitab karangan Imam al-Ghazali tajuk nya adalah Ihya’ Ulumuddin yang telah diterjemahkan didalam Bahasa Melayu .. Jika ada boleh saya tahu dimana saya ingin milikinya … Maafkan saya jika komen saya ini keluar dari topik asalnya …

    Wassalam … Syukran Jazilan …

    • Kitab terjemahan pada saya tidak ada, saya rasa di kedai buku boleh di dapati terjemahan dalam bahasa indonisia dan munkin ada dalam bahasa malaysia.
      Peringatan Ilmu agama tidak boleh diperolehi dengan semata mata membaca sahaja, ia perlu dipelajari dari guru kerana banyak sekarang kitab-kitab ulama yang diubah oleh orang yang tidak bertangung jawab.

  20. Ustaz, saya ingin mendapat penjelasan dari nas manakah kaedah samak (berkenaan najis babi) kerana saya terdengar daripada youtube seorang ustaz menceritakan dengan panjang lebarnya yang babi itu hanya haram dimakan tetapi tidak perlu disamak jika bersentuh dengannya kerana tidak ada nas. wallahu ‘alam

  21. ustad
    saya sudah siap mempelajari loebih lanjut rubu al mujayyab
    kiranya ustad berkenaan membagi ilmunya
    bisa kirim ketikan ust ke email saya. nuh_ku@yahoo.com
    atau sekedar pemberitahuan jika ustad sudah masukan ke blog harap saya dikabari.
    terimakasih banyak ustad.

  22. Assalamualaikum Ustaz,

    Dewasa ini kumpulan yang bertauhid 3 bahagian giat mempromosi tauhid mereka di negeri kelantan. Masa tazkirah pada solat tarawihpun pun ada individu bekas lulusan Madinah(sudah berumur) bangkit memberi tazkirahia itu supaya beriman dengan tauhid 3 bahagian rekaan Inmu Taimiyah itu.
    Dia juga orang tempatan sepatut dia tahu bahawa kita di sini berpegang pada aqaid ASWAJA mengikut Asysyairah wal Maturidiyyah.
    Masalahnya sekarang ramai pegawai MAIK lulusan Saudi atau jordan yang bertauhid RUAsma, pastinya aduan tidak akan dilayan. Di kawasan saya gerakan ini hebat sehingga suraupun dan berasingan. Kumpulan ini juga dapat membuka tahfiz. Parti PAS pun tidak boleh diharap dalam bab ini iaitu mengekang gerakan Wahhabi kerana ramai juga partisan dalam PAS ini Wahhabi.
    Saya hanya seorang muqollid awam tiada berkemampuan menentang golongan ini kerana kelemahan saya sendiri. Saya merasa bimbang tentang
    akidah anak cucu kita di masa depan kalau tiada langkah sewajarnya diambil.
    Pada pandangan saya Institusi pondok sajalah dapat mempertahankan aqaid pegangan ASWAJA -Asysyairah wal Maturidiyyah. Oleh itu saya pohon pihak pondok harus segera mengambil tindakan sewajarnya untuk memberi penjelasan kepada awam dan mengekang penyebaran tauhid 3 serangkai ini. Pondok sahajalah organisasi terkuat untuk mengatasi konflik
    sqidsh ini. Masyarakat pondok harus keluar ke Masjid2 memberi penjelasan
    sebelum keadaan menjadi parah.


Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: