BAHAN ILMIAH

 Arkib bagi Kategori ‘Bab Ibadat’

Sembahyang sunat gerhana.

Posted by: almalakawi on 30 Disember 2009

Takbir hari raya

Posted by: almalakawi on 6 November 2009

Qurban الأضحية

Posted by: almalakawi on 1 November 2009

Wuduk (mengangkat air sembahyang)

Posted by: almalakawi on 24 Oktober 2009

Zakat Perniagaan

Posted by: almalakawi on 15 September 2009

Darah Nifas

Posted by: almalakawi on 10 September 2009

Mutahayyirah, perempuan yang tercengang keadan haidhnya

Posted by: almalakawi on 6 September 2009

Masalah-masalah yang boleh terjadi semasa seorang wanita didalam haidh

Posted by: almalakawi on 6 September 2009

Istihadhah, Darah Penyakit

Posted by: almalakawi on 3 September 2009

Darah Haidh

Posted by: almalakawi on 2 September 2009

Janabah (جَنَابَة) Berjunub

Posted by: almalakawi on 2 September 2009

Sujud Sahwi

Posted by: almalakawi on 28 Ogos 2009

Fidyah kerana meningalkan puasa

Posted by: almalakawi on 4 Ogos 2009

Siapa kah yang berhak menerima zakat?

Posted by: almalakawi on 31 Julai 2009

Zakat fitrah

Posted by: almalakawi on 29 Julai 2009

Cara mengetahui kadar simpanan (nisab) yang mewajibkan zakat.

Posted by: almalakawi on 11 Julai 2009

Puasa

Posted by: almalakawi on 9 Julai 2009

Hukum-hukum yang bergantung dengan haidh

Posted by: almalakawi on 3 Julai 2009

Mandi wajib

Posted by: almalakawi on 22 Jun 2009

Tayamum ganti pada tempat yang tidak boleh terkena air

Posted by: almalakawi on 10 Jun 2009

Tayamum

Posted by: almalakawi on 10 Jun 2009

Berjunub (جَنَابَة)

Posted by: almalakawi on 7 Jun 2009

Fadilat bersugi, waktunya dan cara-cara

Posted by: almalakawi on 6 Jun 2009

Sujud sejadah/sujud tiliwah

Posted by: almalakawi on 2 Jun 2009

Arkib bagi Kategori ‘Bab Muamalat’

Apakah harta pusaka?

Posted by: almalakawi on 4 November 2009

Orang yang buat qurban melantik wakil

Posted by: almalakawi on 4 November 2009

Hebah atau pemberian bapa kepada anak

Posted by: almalakawi on 25 September 2009

Barang yang dijual sebelum pembeli terima dibawah tanggungjawab siapa?

Posted by: almalakawi on 12 Jun 2009

Cara menyerah barang yang telah dijual

Posted by: almalakawi on 12 Jun 2009

Apakah yang termasuk dalam penjualan tanah dan kebun

Posted by: almalakawi on 11 Jun 2009

Jualan yang ditegah

Posted by: almalakawi on 10 Jun 2009

Pekara yang wajib diketahui oleh peniaga dan pembeli

Posted by: almalakawi on 13 Mei 2009

Riba

Posted by: almalakawi on 8 Mei 2009

Arkib bagi Kategori ‘Bab Munakahat’

Bab nikah bahagian satu

Posted by: almalakawi on 23 Disember 2009

Walimatul urus/kenduri kahwin

Posted by: almalakawi on 19 Disember 2009

Pekara-pekara yang bersabit dengan meminang

Posted by: almalakawi on 2 September 2009

Syarat wajib memperkenan jemputan perkahwinan.

Posted by: almalakawi on 2 Jun 2009

Memilih calon isteri

Posted by: almalakawi on 2 Jun 2009

Talak suami yang nyanyuk

Posted by: almalakawi on 24 Mei 2009

Arkib bagi Kategori ‘Bahan Ilmiah’

Halal, haram pada makanan dan minuman

Posted by: almalakawi on 20 November 2009

Hukum nazar (النذر)

Posted by: almalakawi on 9 November 2009

Berubat dengan benda najis

Posted by: almalakawi on 26 Oktober 2009

Kenduri arwah hukumnya harus

Posted by: almalakawi on 21 Julai 2009

Cara mengetahui malam Lailatul-Qadar

Posted by: almalakawi on 20 Julai 2009

Dalil menyentuh perempuan membatalkan wuduk

Posted by: almalakawi on 18 Julai 2009

Mukjizat, karamat, maunah, ihana, istidraj dan sihir

Posted by: almalakawi on 7 Julai 2009

Istilah Mazhab Syafie di dalam kitab المنحاج (Minhaj)

Posted by: almalakawi on 29 Jun 2009

Boleh kah kita berniat dua ibadat dalam satu masa?.

Posted by: almalakawi on 26 Jun 2009

Hukum memberi salam, menjawabnya dan yang bergantung dengannya.

Posted by: almalakawi on 25 Jun 2009

تشريك النية فى العبادة وغيرها

Posted by: almalakawi on 20 Jun 2009

Susunan mujtahid di dalam Mazhab Syafie

Posted by: almalakawi on 19 Jun 2009

Makna لا إله إلا الله محمد رسول الله

Posted by: almalakawi on 18 Jun 2009

Ijtihad dan mujtahid

Posted by: almalakawi on 18 Jun 2009

Siapa Mukalaf

Posted by: almalakawi on 16 Jun 2009

Bahagian hukum

Posted by: almalakawi on 15 Jun 2009

Sebab apakah berlaku perselisihan antara mazhab

Posted by: almalakawi on 11 Jun 2009

Rantayan Kitab Mazhab Syafie

Posted by: almalakawi on 9 Jun 2009

مهمة

Posted by: almalakawi on 2 Jun 2009

Hukum memandang perempuan

Posted by: almalakawi on 31 Mei 2009

Timbangan , Sukatan dan Jarak

Posted by: almalakawi on 30 Mei 2009

Al-Iktibas الإقتباس

Posted by: almalakawi on 25 Mei 2009

HURAIAN TENTANG PERKATAAN IMAM SYAFIE

Posted by: almalakawi on 22 Mei 2009

Cara mengambil hukum yang muktamad di dalam mazhab syafie

Posted by: almalakawi on 22 Mei 2009

Tidak berjaya kaum yang melantik perempuan sebagai wakil rakyat

Posted by: almalakawi on 17 Mei 2009

Yang difatwa dengan kaul Qadim

Posted by: almalakawi on 8 Mei 2009

القواعد الفقهية

Posted by: almalakawi on 6 April 2009

Kelebihan Rasulullah صلى الله عليه وسلم yang tiada tolok banding

Posted by: almalakawi on 6 April 2009

Menafkah kedua ibu bapa

Posted by: almalakawi on 2 April 2009

Arkib bagi Kategori ‘Doa’’

Satu lagi doa’ pelindung diri dari segala bahaya.

Posted by: almalakawi on 10 Ogos 2009

Doa untuk keselamatan dan kesentosaan dari wabak dan segala penyakit

Posted by: almalakawi on 7 Ogos 2009

Arkib bagi Kategori ‘Info Pena’

Salam Perkenalan

Posted by: almalakawi on 20 Oktober 2008

Arkib bagi Kategori ‘Minda’

Mengapa kita dijadikan

Posted by: almalakawi on 21 Ogos 2009

Siapa kita

Posted by: almalakawi on 8 Jun 2009

Arkib bagi Kategori ‘Mustalah Hadis’

Hadis marfu’ الحديث المرفوع

Posted by: almalakawi on 2 Januari 2010

Hadis da’if (الضعيف)

Posted by: almalakawi on 3 Disember 2009

Al-Hasan lizatihi الحسن لذاته

Posted by: almalakawi on 8 September 2009

Bahagian khabar ahad menurut kuat atau lemahnya.

Posted by: almalakawi on 11 Ogos 2009

1. Al-Sahih lizatihi الصحيح لذاته

Posted by: almalakawi on 11 Ogos 2009

Perkataan yang berkisar di antara pembawa hadis (muhadisin)

Posted by: almalakawi on 5 Ogos 2009

Arkib bagi Kategori ‘Qaidah Fekah’

Qaedah yang ke empat ad-darar yuzalu

Posted by: almalakawi on 14 Oktober 2009

Qaedah yang ke tiga al-masyakah tajlibu taisir

Posted by: almalakawi on 18 Ogos 2009

اليقين لايزال بالشك Qadah al-yakin la uzalu bi syaki

Posted by: almalakawi on 13 Ogos 2009

Qaidah: الحكم يدور بدور العلة وجودا وعدما

Posted by: almalakawi on 25 Julai 2009

Arkib bagi Kategori ‘Qaidah Tafsir’

النكرة في سياق النفي أوالنهي أوالشرط أوالإستفهام دلت على العموم

Posted by: almalakawi on 26 Disember 2009

العبرة بعموم الألفظ لابخصوص الأسباب

Posted by: almalakawi on 6 Disember 2009

Arkib bagi Kategori ‘Soal jawab’

Berjabat tangan atau Musafaha dengan perempuan

Posted by: almalakawi on 31 Julai 2009

Harus buat kenduri arwah dengan menentukan masa

Posted by: almalakawi on 25 Julai 2009

Kenduri arwah hukumnya harus

Posted by: almalakawi on 21 Julai 2009

Sunat mengaminkan doa khatib dan sunat mengangkat tangan semasa berdo’a

Posted by: almalakawi on 16 Julai 2009

Menqada sembahyang yang dilakukan dengan tayamum

Posted by: almalakawi on 17 Jun 2009

Penjual adalah orang tengah

Posted by: almalakawi on 8 Jun 2009

penjelasan hukum mengenai babi

Posted by: almalakawi on 29 Mei 2009

Talak suami yang nyanyuk

Posted by: almalakawi on 24 Mei 2009

Bahagi pesaka yang telah berlapis-lapis mati

Posted by: almalakawi on 24 Mei 2009

Hukum perempuan bertanding tilawah al-quran

Posted by: almalakawi on 22 Mei 2009

Ayam yang telah disembelih semasa hidup diselam kedalam air panas

Posted by: almalakawi on 22 Mei 2009

Talak dengan SMS

Posted by: almalakawi on 22 Mei 2009

Arkib bagi Kategori ‘Usulludin’/

Wajib memelihara enam perkara dinamakan kuliyat yang enam

Posted by: almalakawi on 25 November 2009

Arkib bagi Kategori ‘Syarah Matan Ummul-Barahin’

Bahagian terakhir Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 3 Disember 2009

Bahagian ke dua puluh Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 29 November 2009

Bahagian ke sembilan belas Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 23 November 2009

Bahagian ke lapan belas Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 11 November 2009

Bahagian ke tujuh belas Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 30 Oktober 2009

Bahagian ke enam belas Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 24 Oktober 2009

Bahagian ke lima belas Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 24 Oktober 2009

Bahagian ke empat belas Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 14 Oktober 2009

Bahagian ke tiga belas Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 30 September 2009

Bahagian ke dua belas Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 10 September 2009

Bahagian ke sebelas Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 5 September 2009

Bahagian ke sepuluh Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 29 Ogos 2009

Bahagian ke sembilan Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 24 Ogos 2009

Bahagian ke lapan Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 20 Ogos 2009

Bahagian ke tujuh Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 14 Ogos 2009

Bahagian ke enam Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 13 Ogos 2009

Bahagian ke lima Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 11 Ogos 2009

Bahagian ke empat Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 10 Ogos 2009

Bahagian ketiga Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 10 Ogos 2009

Bahagian kedua Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 8 Ogos 2009

Ini Matan Ummul Barahin (متن أم البراهين) yang saya akan syarah إن شاء الله

Posted by: almalakawi on 6 Ogos 2009

Mukaddimah Syarah Matan Ummul-Barahin متن أم البراهين

Posted by: almalakawi on 6 Ogos 2009

Arkib bagi Kategori ‘Tasawuf’

Mertabat orang yang berpuasa.

Posted by: almalakawi on 18 Ogos 2009

Arkib bagi Kategori ‘Tuan guru bagi pengarang’

Ust. Abu Bakar b. Osman

Posted by: almalakawi on 15 Mei 2009

Tuanguru Wan Mohammad b Wan Osman

Posted by: almalakawi on 13 Mei 2009

Arkib bagi Kategori ‘Umum’

Tapak Pondok

Posted by: almalakawi on 8 September 2009

Saya ucapkan selamat berpuasa

Posted by: almalakawi on 18 Ogos 2009

Tapak Pondok Saya Dan Beberapa Sahabat Akan Bangunkan

Posted by: almalakawi on 17 Ogos 2009

Arkib bagi Kategori ‘Usul Fekah’

Hakikat dan majas (الحقيقة والمجاز)

Posted by: almalakawi on 14 Oktober 2009

Ijmak الإجماع

Posted by: almalakawi on 2 Ogos 2009

Qiyas القياس

Posted by: almalakawi on 7 Julai 2009

Nasakh النسخ

Posted by: almalakawi on 28 April 2009

Responses

  1. saya amat bersetuju dengan usaha-usaha yang tuan haji buat ini dengan berdakwah melalui internet. saya baru terjumpa laman web ini. saya mengesyorkan supaya tuan haji mengkomersialkan laman web ini intuk tatapan orang ramai supaya lebih ramai orang islam dapat menghayati islam melalui kecanggihan benda pada zaman ini. lebih penting untuk kanak-kanak suapya mereka tidak melencong ke laman-laman web yang salah .sekian

    sapik

    • Terima kasih atas komen saudara semuga Allah melindugi kita semua dari bala dunia.
      إن شاء الله saya akan cuba tunaikan pintakan saudara.

  2. Salam ustaz. Mohon ustaz perjelaskan dalil-dalil yang digunakan oleh Imam Syafie untuk hukum batal wudhuk jika bersentuh perempuan. Sebab banyak ustaz di blog apabila menerangkan bab ini, samada tak habis atau bias.

  3. assalamualaikum ustaz. saya sokong sgt ape yg sapik ckp tue, usaha ustaz berdakwah melalui internet ni patut d kembangkan lagi.
    ustaz, sy ader beberapa soalan yang nk d ajukan, macam mane yer saya nk ajukan soalan tersebut, ianya mengenai puasa dan fidyah.

    • sila hantar melalui komen

    • lihat pada tajuk masaalah dan nytakan disana, inshaallah kami beikan jawaban seqadar yang diberi taufik oleh Allah untuk tatapan tuan puan yang budiman.

  4. Salam ustaz. semasa membaca talkin, nama simati perlu dibinkan dengan nama bapa atau ibu?

    • mengikut hadis dhoifnya dibinkan kepada ibu.

    • Orang mati di bin kan dengan ibunya, mengapa?
      عن ابي امامة رضي الله عنه قال :إذا أنا مت فاصنعوا بي كما أمرنا النبي صلى الله عليه وسلم . فقال :إذا مات أحد من اخوانكم فسويتم التراب على قبره فليقم أحدكم على رأس قبره ثم ليقل يافلان ابن فلانه ، فإنه يسمعه ولايجيب ثم يقول يافلان بن فلانه فإنه يستوي قاعدا ثم يقول يافلان بن فلانه فإنه يقول أرشدنا يرحمك الله ولكن لاتشعرون فليقل :اذكر ما خرجت عليه من الدنيا شهادة ان لاإله الا الله وأن محمدا عبده ورسوله وأنك رضيت بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد نبيا وبالقران اماما، فإن منكرا ونكيرا يأخذ كل واحد بيد صاحبه ويقول :انطلق بنا ما يقعدنا عند من لقن حجته؟ فقال رجل يارسول الله فإن لم يعرف أ مه قال ينسبه الى امه حواء يافلان بن حواء
      رواه الطبراني .ويقول الحافظ ابن حجر العسقلاني في كتابه التلخيص الحبير :”وإسناده صالح وقد قواه الضياء في أحكامه” ا هـ

      Daripada Abi Umamah رضي الله عنه dia telah berkata “Apabila aku mati, buatlah kepadaku seperti yang telah diperintahkan oleh Rasulullah S.A.W kepada kita”, Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda: “Apabila salah seorang daripada saudara kamu mati, lalu kamu ratakan tanah di atas kuburnya, maka hendaklah salah seorang dari kamu berdiri di kepala kuburnya, kemudian serulah: Wahai fulan Bin fulanah (sebut nama ibunya), maka si mati akan mendengar seruan itu tetapi ia tidak menjawab. Kemudian hendaklah diserukan sekali lagi dengan berkata: Wahai fulan Bin Fulanah, maka pada saat itu si mati akan bangun dan duduk. Kemudian hendaklah diserukan lagi, maka si mati akan menyahut seraya berkata: “berilah daku peringatan semoga Allah merahmatimu”. Si mati akan berkata demikian tetapi kamu tidak menyedari. Kemudian hendaklah orang yang menyeru itu berkata: “Ingatlah saudaraku akan i’tikad tauhid yang menjadi peganganmu di dunia dahulu iaitu dua kalimah syahadah: bahwasanya tiada Tuhan melainkan Allah dan bahwasanya Nabi Muhammad S.A.W ialah hamba dan pesuruh-Nya, dan bahawa engkau telah reda Allah sebagai tuhanmu, Islam sebagai agamamu, Muhammad sebagai nabimu dan al-Quran sebagai imammu (petunjukmu)”. Lantaran itu Munkar dan Nakir saling memegang tangan satu sama lain seraya berkata: “Marilah kita pergi dari orang yang telah diajarkan hujah-hujahnya”, maka Allah yang menjadi hujahnya terhadap dua malaikat itu. Seorang lelaki bertanya: “Ya Rasulullah! Jika tidak diketahui nama ibunya. Jawab baginda S.A.W: “Nasabkanlah dia kepada Hawa (isteri nabi Adam a.s), wahai Fulan Bin Hawa!”. Hadisini direwayat oleh Tabarani. Dan berkata Hafis Ibnu Hajar Al-askalani pada kitabnya Al-Tahlisul Habir “sanad ini sanad yabg elok”. dan hadith ini telah dikuatkan oleh Imam Al-Hafiz Ad-Dhiya dalam kitab Ahkam.

      Dari hadis di atas dapat kita ketahui bahawa harus ban kan seorang yang mati dengan ibunya.

      Sebab pada akal seorang itu di bin kan dengan ibunya ialah ibu lah yang mengetahui bapa seorang itu siapa, diambil dari cerita Yahudi dimana ditanya mereka itu adakah engkau kenal Muhammad (Nabi Muhammad)? mereka menjawab aku lebih kenal Muhammad dari anak-anak dan bapa-bapa ku, maka ditanya mengapa begitu? Mereka menjawa kerana Muhammad aku tahu siapa bapa dan keturunannya sedangkan anak-anak ku isteri ku yang mengetahui siapa kah bapanya, begitu juga dengan aku ibuku yang mengetahuinya siapa bapa ku. والله اعلم

  5. Assalamualaikum USTAZ

    ana ingin bertanya…..

    1)seorang perempuan datang haid pada 1 hari sebelum Ramadhan….bolehkah dia berniat dengan niat sebulan puasa walaupun dia tidak boleh berpuasa?

    2)seorang perempuan datang haid pada tgh mlm 1 Ramadhan…..dia telah berniat sebulan puasa.
    adakah diterima niatnya itu walaupun kesokannya dia tidak boleh berpuasa?

    Terima Kasih USTAZ

    • Niat sebulan putus dengan tertingal sehari puasa. والله اعلم

  6. Assalammualaikum,

    Saya nak tompang tanya, boleh ke saya beri zakat fitrah kepada penuntut IPTA yang bukan belajar dalam bidang islam, untuk maklum beliau hampir selesai belajar tetapi yuran pengajian masih tertunggak(hutang) sebanyak +- RM3500.00.
    Harap minta penjelasan, terima kasih.

    • Harus beri zakat fitrah kepada pelajar itu atas jalan berhutang dan dia hanya boleh guna untuk bayar hutang sahaja tidak yang lain.

  7. Assalamualaikum w.b.t, ust, apa khabar? Blog ini semakin mendapat sambutan. Saya ada cadanganm, apa kata MP3 yang selalu dirakam semasa kuliah di pondok Pasir Tumboh, turut dimasukkan di sini, supaya dapat dikongsi bersama..

  8. Assalammualaikum !! ustaz..

    Saya ada soalan ,

    Bolehkah kita membayar fidyah kepada warga tua yg tidak bekerja?

    • warga tua yang fakir atau miskin yang tiada anak tangung nafkahnya boleh menerima fidyah. Sekiranya dia ada anak yang memberi nafkah dan apa yang diberi mencukupi maka fidyah tidak sah diberi kepadanya.

  9. Assalammualaikum..!! Ustaz..

    Apa hukumnya Imam anak luar nikah jikalau kita tahu akan latar belakang imam tersebut…

    mintak penjelasan Ust..

    • Sah mengikut imam anak zina, tetapi menyalahi yang lebih utama kerana yang lebih utama hendak ada imam itu bukan anak zina. والله اعلم

  10. Apakah hukumnya seorang wanita memakai lipstik atau mekup ketika berada di luar rumahnya.?
    Sesetengah Ustazah ada yang memakainya.. apa pandangan Ustaz..?

    • Cukup kita kata haram dengan sebab perbahasanya amat panjang.
      zinah dalam quran terbahagi dua:
      1, Zinah Asli. 2, zinah Baru.
      Zinah Asli yakni kejadian kita, zinah baru yakni menghiasi diri dengan sesuatu yang menjadikan kita berhias dengan dia.
      rujuk Tafsir Ayatil Ahkam bagi Ali as Shabuni juzuk dua

    • Seorang wanita memakai lipstik atau mekup di luar rumah dinamakan tabaruj.
      Tabaruj adalah haram, erti tabaruj ialah berhias bukan kerana suami. والله اعلم

  11. As’kum utz,

    Sya nak tanya: Apa pandangana utz mengenai Jemaah/firqah Tabligh. Sbb ada pendapat mengatakan sesat, bagitu juga sebaliknya. Setakat ni Majlis Fatwa Keb. belum mengeluarkan sebarang fatwa keatas firkah ini. Harap utz dapat huraikan dengan jelas….

  12. salam. saya nak tanya satu soalan. Adakah orang yang sudah solat hari raya hanya mencukupi dengan solat zohor sahaja. Cuba ustaz terangkan dengan jelas beserta dalil-dali yang sohih

    • Minta maaf saya tak faham soalan ini.
      adakah soalan ini menghendaki orang yang dah sembahyang hari raya tak perlu sembahyang zuhur atau maksudnya sembahyang hari raya memada drngan seorang itu sembahyang zuhur?

  13. ا سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    mg ustaz dbwah pngwsan cinta dan rahmat Allah~

    ana nak tny tntg gerhana bulan 1 januari 2010 ni..

    1) bolehkah solat gerhana dilalukan bersendirian??

    2) apakah waktu untk mlakukan solat gerhana bulan??

    syukran ustaz..jazakaAllahu khairan🙂

  14. salam.

    ust, saya ade dengar kata bahawa kerap berlaku gerhana2 ni antara alamat qiamat..

    tahun lepas juga dh berlaku dah kedua2 gerhana ni..
    betol ke ust?
    ape pandanga agama tentang perkara gerhana2 ini?

    • قال صلى الله عليه وسلم : أن الشمس والقمرايتان من أيات الله لا ينخسفان لموت أحد ولالحياته فإذا رأيتموهما فافزعوا الى الصلاة
      Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda “sesungguhnya matahari dan bulan kedua-duanya adalah tanda-tanda (kekuasaan) Allah, keduanya tidak gerhana dengan sebab kematian seseorang atau kelahirannya. Apabila kamu melihatnya hendaklah bersegera solat”. Hadith riwayat Bukhari

  15. apakah hukum berurusniaga dalam forex money ehchange.(jual beli matawang dalam media elektronik.

    • Haram serta tidak sah.

  16. ا سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    Smga Ustaz, ana dan ummat ini dbwh naungan rahmat dan cinta Allah.. amiin~

    Ustaz, apa hukum seorg y dh btunang, tp dia masih mcari calon pasangn y lain.. dan tunangnya itu mbenarkn psgnnya berusaha mcari y lebih baik darinya..

    maaf klu soalan ana ni mggu masa dan fikiran ustaz, barakaAllahu fiika~

    • Lelaki boleh kahwin sampai empat jadi tidak menjadi masalah dia bertunag lagi satu.
      Sekiranya perempuan yang mencari lain dan diizin oleh tunagnya maka harus dan jika tidak diizinkan maka haram. hukum harus disini adalah untuk menerima pinangan orang lain. bukan harus bertemu dengan lelaki yang halal nikah harap jangan salah faham. والله اعلم

      • “hukum harus disini adalah untuk menerima pinangan orang lain. bukan harus bertemu dengan lelaki yang halal nikah ”

        — maaf ustz, sy kurang faham mksud ayt ni🙂

      • Harus perempuan yang diizin oleh tunangnya mencari lain menerima pinangan tetapi tidak harus bertemu lelaki yang halal nikah dengan tidak ditemani oleh keluarganya.

      • dan lg 1,

        adakah llki tu perlu bgtau kedua2 tunangnya tntg dia ada 2 tng??(maaf soaln xtersusun) =)

        mksdnya, bolehkh dilakukan tnpa pngetahuan kedua2 wanita tersebut??

      • harus dia bertunang dua perempuan dengan tidak pengetahuan keduanya.

      • haiek: macam nak tambah lagi je. biar bebenor!!!!!!!!

  17. ا سلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

    Ustaz, mg dlm lindungan klembutan rahmat ilahi~

    Ustaz, apakah alat music y dharamkn syara’ mngikut mzhab imam y empat??

    Klu xmnjadi halangan utk ustaz, boleh ustaz perincikan lagi bab music/nyanyian dalam mzhb syafie??

    جزاك الله خير =)

    • Mengikut Mazhab Syafie Hanya kompang sahaja yang harus dimainkan.
      Mazhab lain saya tidak tahu.

  18. ا سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    Mg sntiasa dlm keadaan kbaikn disisi Allah~

    ustaz, blh bntu sy dalam mcari dalil utk sunnah selendang? spt, budak2 pondok pki, n habib munzir n habib omar pn sllu pki,, syukrn ustaz, sy pn nak amal!! hehe

    • عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال : كنت أمشي مع رسول الله صلى الله عليه وسلم وعليه رداء نجراني غليظ الحاشية ، فأدركه أعرابي فجذبه جذبه شديدة قال أنس : فنظرت إلى صفحة عاتق النبي صلى الله عليه وسلم قد أثرت به حاشية الرداء من شدة جذبته ثم قال : مر لي من مال الله الذي عندك فالتفت فضحك ثم أمر له بعطاء ، رواه البخاري
      Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Aku berjalan bersama Rasulullah s.a.w. Baginda memakai selendang Najran yang kasar hujungnya. Tiba-tiba seorang Arab desa mendapatkan baginda lalu menarik selendang baginda dengan kuat. Berkata Anas ketika aku memandang ke bahagian leher Rasulullah s.a.w, ternyata hujung selendang itu memberi kesan padanya akibat kuatnya tarikan tersebut. Orang itu kemudian berkata: Wahai Muhammad! Berikanlah kepada aku sebahagian dari harta Allah yang ada padamu. Rasulullah s.a.w berpaling kepadanya lalu tertawa dan memberikan sesuatu kepadanya

  19. apakah hukum seseorang memanggil Nabi muhammad dengan perkataan “dia ” dan dengan panggilan Muhammad sahaja..kalau boleh ust kemukakan dalil bersama….

  20. assalamualaikum
    saya pelajar dari kuala lumpur
    sayya mahu tanya beberapa perkara tentang ekonomi islam..
    saya mahu tahu tentanh murabahah dan al-wadiah
    bolehkah ustaz terangkan kepada saya apa definisinya, dalil-dalilnya, rukun-rukunnya, objektifnya, peranannya dalam perbankkan islam dan perbezaannya dengan bank konvensional..
    bolehkah ustaz membantu saya..

    • انشاء الله saya akan buat satu artikal untuknya.

  21. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    mg kita sentiasa bsyukur ats gelombang knikmatan dr Allah swt.. amiin..

    ana nk minta komen tntg beri ta ‘nikah koboi’

    lihat artikel :: http://www.hmetro.com.my/articles/Nikahkoboidiasrama/Article

    • Lelaki dan perempuan boleh berkahwin bila mereka memahami sebarang mazhab yang mereka lalui jika mereka berada ditempat yang yang tidak pemerintah, yakni seperti di kutub utara dan umpamanya, bila ada pemerintah maka kita kena melalui pemerintah atau cara yang di benarkan oleh pemerintah, sekali pun kita tersangat bijak kerana kaedah kita “alhukmul hakim yaqtauul khilaf”, dengan makna jika sesatu hukum itu telah ditetapkan oleh hakim maka hukuman yang ditetapkan itu memotong segala khilaf Ulama, seperti dinegara kita yang mengamalkan nikah atas mazhab Shafei maka wajib kita melaului jalan tersebut, sekali pun sah kita bertaklidkan mana2 mazhab selain Shafei, tetapi kesalahan melanggar ketetapan pemerintah boleh dikenakan tindakan taazir.
      tetapi dalam laporan tersebut tidak dinyatakan mazhab apa yang diikuti, maka kenyataan itu Mubham tidak boleh diterima atau berselindung dengan nama mana2 mazhab untuk mengelakkan dituduh berzina>
      disisi Shafei : nikah dengan ketiadaan wali itulah dinamakan berzina.
      kerana hadis Nabi saw: tiada nikah melainkan dengan wali.>>>>>

      Dosa membelakangkan ibu bapa termasuk dalam kata memutuskan silaturrahim, kalau sah nikahnya dengan bertaklidkan dengan mana2 mazhab tetapi dosa tersebut menegah kita daripada masuk Syurga tanpa hisab, takan neraka didulukan atas alasan nak menikah, hai sesatnya wahabi+ul = wahabiul.

      • alhamdulillah, jazakaAllahu khairan pd ustaz, penerangan yg pnjg lebar.. insyaAllah dberkati dan drahmati Allah.. amiin~😀

  22. assalamualaikum….nak tnya hukum orang y makan xbayar kerana terdesak..

    • Apabila makan wajib bayar sama ada twrdesak atau tidak. sekiranya terdesak berhutang dan bayar kemudian والله اعلم

  23. assalamualaikum ya ustaz
    maaf ganggu
    saya cuma nak mendapatkan kepastian tentang beberapa perkara seperti berikut:

    a) apakah yg dimaksudkan dengan redha?
    b) mcm mana cara untuk mendapatkan keredhaan Allah?
    .
    jazakallahu khairan…🙂

    • Reda sekiranya dari hamba maknanya hamba itu senag hati dengan ketetapan Allah, yakni apa sahaja yang telah ditetapkan oleh Allah.
      Sementara reda Allah kepada hamba iaitu kehendak dan kurnian Allah kepada hambanya dengan berbagai nikmat yang berkekalan dan Allah Menghampirkan hamba kepadanya nisbah pangkat.
      Untuk mendapat keredan Allah Buat apa yang disuruh jahui apa yang dilarang

  24. assalamualaikum ustaz,
    diharap ustaz dapat membantu dan menjelaskan..

    Persoalan saya, apa hukum seorang isteri yang telah mengecilkan hati suaminya dan isteri telah mintak maaf pada suami tetapi suami enggan memaafkan isterinya. Adakah Allah tidak menerima semua amalan yang dilakukan oleh isteri selama mana suami tersebut tidak maafkan isterinya?

  25. Assalammualaikum Ustaz,

    Saya ingin bertanya “Di mana kedudukan saya sebagai seorang isteri dan seorang anak kepada kedua org tua?”

    Keluarga saya menganggap saya anak yang tidak mengenang budi dan derhaka kepada orang tua. Wal halnya saya setiap hari mengenang dan merindui keduanya dan selalu mendoakan mereka.

    Hubungan bersama keluarga semakin tidak rapat selepas berkahwin dgn suami kedua. Sbb mereka menganggap saya telah memalukan keluarga dari segi darjat dan keturunan. Pada mulanya ibu dan bapa saya menerima dan merestui perkahwinan kami.

    Saya tidak melawat mereka kerena atas sbb2 tertentu dan demi menjaga perkahwinan saya. Susah untuk di terima tetapi itu lah kenyataan.

    Saya sedih apabila membaca email yg di kirim kepada saya di bawah terutama yg #1. Adakah saya tergolong seperti yg #1?
    ————————————————————

    Rasullulah S.A.W. bersabda “Aku hanya mengutuk 3 jenis org :

    1. Seorang yang tidak menjaga org tua ketika tua

    2. Org yg tidak mengambil hikmah di bulan ramadhan yg d berkahi

    3. Org yg tidak mengucap “Sallahu-alaihi-wa-alihi-wasalam” ketika nama ku di sebut.

    • Anda wajib menjaga hubungan silaturahim dengan ibu bapa dan terlebih utama wajib mentaati suami anda, saya cadangkan puan ajak suami puan ziarahi ibu bapa puan, mertua suami puan iaitu ibu bapa puan adalah sama mertabatnya dengan ibubapa suami puan sendiri. Wajib kena ziarahi dan wajib menjaga silaturrahim dan wajib mematuhi ibu bapa puan. Maka puan tidak termasuk dalam golongan pertama kerana puan mentaati suami puan. Ada satu kisah di zaman Rasulullah s.a.w. di mana seorang sahabah yang suaminya pergi berperang dan ayah perempuan itu meninggal dunia. Sahabah tadi meminta kebenaran dengan menghantar satu wakil bertemu Rasulullah untuk meminta kebenaran. Tetapi Rasullullah tidak mengizinkan. Akhirnya ayahnya dikebumikan tanpa dapat diziarahi olehnya. Pada malamnya ada sahabat yang bermimpi bahawa ayahnya telah dimasukkan ke syurga di atas ketaatan dia kepada suaminya.

  26. salam

  27. ustz adakah dosa2 org yg berzina akan terbongkar di padang masyar nnti walaupun org itu sudah betol2 bertaubat..

    • Terpulag pada Allah. Ada yang Allah sembunyikan ada yang Allah dedahkan

  28. You really make it appear so easy along with your presentation
    however I to find this topic to be really something that I
    believe I’d never understand. It sort of feels too complex
    and very huge for me. I’m having a look forward
    on your subsequent publish, I’ll try to get the dangle of it!


Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: